Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polski eksport w klimacie "PPP"

  • Autor: Andrzej Maria Faliński
  • Data: 21-05-2008, 10:27

Odbyła się uroczystość w związku ze świętem 3 maja - w Paryżu, w Ambasadzie RP. Była sukcesem - nie brałem udziału, ale wiele głosów od uczestników brzmiało identycznie - sukces. Sukcesem było oparcie całego wydarzenia na tym co dla kultury każdego narodu najbardziej charakterystyczne - na tradycji kulinarnej i zwyczajach w nią historycznie wbudowanych. Zatem promocyjny sukces, polityczny sukces, podobno też biorące w wydarzeniu firmy też zadowolone, więc i handlowych sukcesów z zadzierzgniętych tam kontaktów spodziewać się należy.

W pigułce więc (tym razem francuskiej) otrzymujemy obraz istoty sprawy - praktykę współdziałania służb państwa i biznesu w tworzeniu podstaw dla skutecznej ekspansji produktów polskiego sektora żywnościowego. To był dobry przykład - nich więc za nim idą następne, ale... Za każdym z nich pójść muszą działania pozwalające osiągnąć odpowiednią skalę i konkurencyjną efektywność codziennej, „nie uroczystościowej" praktyki handlowej na innych niż polski rynkach.

Podstawową prawdą o skutecznej ekspansji na innych rynkach jest nie tylko to, że trzeba się promować, ale i to, że za promocją muszą iść skuteczne handlowo oferty. Koncerny międzynarodowe działające min. w Polsce poradzą sobie, podobnie duże polskie firmy z "żywnościówki", o nich pisać nie warto - jeszcze się ktoś obrazi, że próbuję pouczać. Istotą problemu i obiektem troski powinny być firmy małe i średnie (podobnie gospodarstwa, choć to nieco inna sprawa). Stają one w zasadzie bezradnie wobec dwóch rodzajów rynków (obiecujących złote góry, ale tylko tym którzy znają właściwe zaklęcia): rynków tradycyjnie bogatych i głębokich (np. w UE, USA) i rynków nowych, eksplodujących ilością punktów sprzedaży, masami produktów, zasięgiem terytorialnym (np. Chiny, Indie, Rosja).

Problemem jest z jednej strony znalezienie nisz dla wysoko jakościowych produktów specjalistycznych, właśnie tych zachwycających w trakcie promocyjnych eventów, z drugiej strony zaś wytworzenie mechanizmu integrowania wieloasortymentowych ofert o dużych wolumenach, oferowanych dla odbiorców w owych nowych, eksplodujących rynkach. To dwie różne gry o rynek, ale obu potrzebne jest sprzężenie wysiłku biznesu i służb państwowych, dla obu też gier nie ma szans wygranej bez podjęcia współpracy z dystrybutorami działającymi na "tamtych" rynkach. Najlepiej, gdy dystrybutorzy ci działają zarówno "tam", jak i tutaj, w Polsce - chodzi po prostu o sieci handlowe, działające w układzie transnarodowym.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 220) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH