Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polski rynek detaliczny to burzliwy sektor

  • Autor: Polska Izba Handlu
  • Data: 04-11-2014, 20:01
Polski rynek detaliczny to burzliwy sektor

Polski rynek detaliczny to wciąż burzliwy sektor, w którym natężenie walki konkurencyjnej rośnie z każdym rokiem. Skala przeobrażeń, jaką przeszedł w ostatnich 10 latach przerosła wyobrażenia większości z nas - uważa Krzysztof Waligórski, prezes Intermarche Polska.

Przeszliśmy w tym czasie od fazy silnych i stosunkowo łatwych wzrostów, rozwoju ekstensywnego i wyraźnego podziału ról na supermarkety, hipermarkety, dyskonty i handel tradycyjny, do zaniku granic między formatami sprzedaży, wykorzystania kanałów internetowych, aplikacji mobilnych, wykształcenia się smart shopperów i multiformatowości. 10 lat temu było łatwiej - wystarczyło mieć dobre ceny, promocje i telewizję.

Dziś dogonienie standardu rynkowego daje jedynie szansę na ograniczenie spadków sprzedaży, a wzrostu musimy szukać w wyróżnikach: gamie, usługach, lokalizacji, indywidualizacji oferty, komunikacji. Największym dramatem sieci handlowych jest dziś trwająca wojna cenowa, zjawisko najbardziej szkodliwe dla każdej branży. Każdy chce być tani, atrakcyjny, mieć najlepsze promocje. To błędne koło, z którego wypadają słabsi, często bardzo atrakcyjni dla klientów detaliści, a pozostają wyłącznie najsilniejsi, dyktujący warunki, niekoniecznie korzystne dla branży i rynku.

Polski rynek handlu detalicznego bardzo silnie utrzymuje blisko 50 procentowy dualizm - tandem handlu tradycyjnego i nowoczesnego. Wynika to z przyzwyczajeń i oczekiwań Polaków. Jako konsumenci szukamy dobrych, świeżych i zdrowych produktów, jednocześnie przyciągają nas niskie ceny i promocje, a uzupełnieniem tego jest wygoda i bliskość. I tak polski smart shopper wybiera się do dyskontów po produkty pierwszej potrzeby, w sklepach osiedlowych chętnie kupuje pieczywo, mięso, wędliny, a w supermarketach poszukuje wyboru, urozmaicenia. Od lat obserwuję różne rynki europejskie, poszukuję inspiracji i kierunków rozwoju. Polski klient jest inny niż nasi zachodni sąsiedzi. Cechuje nas dużo większa świadomość konsumencka i zdrowy rozsądek.

W poszukiwaniu wzrostu, sieci tracą tożsamość formatów, które reprezentują. Supermarkety stają się dyskontowe, dyskonty rozwijają ofertę supermarketową, hipermarkety odchodzą na drugi, trzeci plan. Uważam, że stoimy obecnie przed kolejną rewolucją na rynku detalicznym, która będzie odpowiedzią na potrzeby polskiego klienta. Rewolucją, która sprawi, że nie będzie potrzebny wspomniany dualizm i dzielenie zakupów pomiędzy różnych detalistów. Przyszłość należeć będzie do tej sieci, która wsłucha się w oczekiwania konsumentów i wyjdzie z nową, szerokorozumianą, propozycją.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 190) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH