Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polskie firmy coraz pewniej zdobywają zagraniczne rynki

  • Autor: www.portalspozywczy.pl/pr
  • Data: 28-09-2015, 12:31
Polskie firmy coraz pewniej zdobywają zagraniczne rynki

Coraz więcej polskich firm rozwija swoją działalność nie tylko w Europie. Na liście państw, do których docierają polskie towary są np. Ghana czy Kuba. Od początku stycznia do końca kwietnia 2015 r. wartość eksportu z Polski do Afryki przekroczyła 956 mln euro – to niemal o jedną piątą więcej niż w tym samym okresie w 2014 r.

Z  kolei Import z Chin wzrósł w I połowie 2015 r. o 18 proc. r/r - wynika z raportu „Handel bez granic” przygotowanego przez międzynarodową firmę Ebury. Jednak przedsiębiorcy wciąż napotykają na bariery w handlu zagranicznym - najczęściej wymieniane to problemy z bezpieczeństwem i przeprowadzeniem transakcji oraz zapłatą za towar.

Polska jest rynkowym potentatem pod względem eksportu mebli, jabłek czy sprzętu AGD. 

– Eksporterzy mają bardzo duży wpływ na rozwój gospodarczy Polski. Według danych Banku Światowego w 2014 r. udział eksportu w PKB Polski przekroczył 45 proc., podczas gdy jeszcze w 2010 roku wynosił niecałe 40 proc. Warto dodać, że w latach 2000-2003 nie przekraczał nawet 30 proc – mówi Jakub Makurat, Dyrektor Generalny polskiego oddziału Ebury, międzynarodowej firmy specjalizującej się w usługach finansowych dla małych i średnich przedsiębiorstw. - Polskie firmy są nie tylko otwarte na wymianę handlową z europejskimi partnerami, ale śmiało myślą o coraz większej ekspansji na rynki całego świata – dodaje Jakub Makurat.

Mimo rosnącej świadomości polskich eksporterów i importerów oraz coraz to większych kompetencji osób odpowiedzialnych za ekspansję zagraniczną w firmach - polskie przedsiębiorstwa wciąż mają wiele obaw związanych z handlem międzynarodowym. Wg badania BD Center, ponad 45 proc. przedsiębiorców wskazuje na ryzyko kursowe jako znaczącą barierę w zdobywaniu zagranicznych rynków.

Polscy przedsiębiorcy obawiają się także problemów wynikających z zapłatą za towar oraz zniszczeniem lub jego zgubieniem. Co ciekawe, ta pierwsza obawa pojawia się  tylko w przypadku polskich firm. Belgowie i Brytyjczycy wskazali np. na sporą konkurencję, z kolei Włosi boją się wysokich kosztów transportu towaru, a także biurokracji. Kwestię bezpieczeństwa transakcji wskazały też firmy z Niemiec i Holandii.

By pokonać stojące przed nimi bariery polskie MŚP przede wszystkim szukają informacji, które pomogłoby w prowadzeniu biznesu. Ankieta BD Center pokazała, że najczęściej szukają informacji o rynku (46 proc.), o kontrahencie (22 proc.), a także kwestii prawnych (18 proc.).

– Eksporterowi zależy przede wszystkim na zapewnieniu sobie określonego poziomu przychodów. Importerowi zaś na tym, żeby zapanować nad kosztami. Stosując instrumenty zabezpieczające, których najlepszym przykładem są transakcje terminowe forward, możemy w danym momencie, kiedy podejmujemy decyzję biznesową, być pewni, po jakim kursie nastąpi rozliczenie w przyszłości.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 288) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH