Ponad 0,5 mln mkw. powierzchni handlowej więcej w 2015 r.
332 tys. mkw. powierzchni w ramach centrów handlowych oddano do użytku w 2014 r., z czego 45 proc. w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Nowa podaż powierzchni w centrach handlowych może sięgnąć 547 tys. mkw. w 2015 r., z czego 40 proc. trafi na rynki w głównych aglomeracjach - wynika z raportu firmy JLL.
- Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce sięga obecnie 12,4 mln mkw., z czego 8,82 mln mkw. przypada na centra handlowe. Dla porównania, w 2004 r. kiedy Polska dołączyła do Unii Europejskiej, całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych wyniosła jedynie 3,8 mln mkw. To oznacza 132 proc. wzrost w ciągu 10 lat - komentuje Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.
Rok 2014 zamknął się 332 tys. mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych, co oznacza spadek wobec 2013 r., kiedy do użytku oddano 466 tys. mkw. Najwięcej nowej podaży pojawiło się miastach poniżej 100 tys. mieszkańców (45 proc.) oraz pomiędzy 100 tys. a 200 tys. mieszkańców (26 proc.). Do największych centrów handlowych otwartych w 2014 r. należy Atrium Felicity (75 tys. mkw. GLA) w Lublinie, Galeria Warmińska (41 tys. mkw.) w Olsztynie, Galeria Siedlce (34 tys. mkw.) w Siedlcach i Galeria Amber (33 500 mkw.) w Kaliszu. W IV kw. 2014 r. rynek centrów handlowych wzbogacił się o 65 tys. mkw., w ramach trzech nowych projektów - Vivo! w Pile (23 800 mkw.), Centrum Galardia w Starachowicach (18 tys. mkw.), Galerii Dębiec w Poznaniu (9 800 mkw.) oraz kilku rozbudów (największa to 11 800 mkw. w CH Rywal w Białej Podlaskiej).
- Nowe projekty otwierane w miastach o dużym nasyceniu powierzchnią handlową stanowią wyzwanie dla obiektów starzejących się oraz tych, które są gorzej postrzegane przez rynek. Ponieważ otoczenie konkurencyjne zmienia się i poprawia swoją jakość, słabsze centra mogą w coraz większym stopniu mierzyć się z rosnącym wakatem. To w rezultacie może osłabić ich pozycję rynkową, jeśli odpowiednie działania zapobiegawcze nie zostaną podjęte. Takie zjawisko zaobserwujemy nie tylko w małych ośrodkach, ale także w niektórych największych miastach - komentuje Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.
Od początku 2014 r. średnie nasycenie powierzchnią w centrach handlowych w Polsce wzrosło z 220 do 229 mkw. na 1 tys. mieszkańców. Po ukończeniu wszystkich projektów obecnie w budowie, wskaźnik ten osiągnie wartość 248 mkw./ 1 tys. mieszkańców, a więc wciąż poniżej średniej zachodnioeuropejskiej (260).
Łącznie w 2014 r. w ramach wszystkich formatów handlowych (centrów handlowych, parków handlowych, centrów wyprzedażowych i wolnostojących magazynów handlowych) na rynek trafiło 476 tys. mkw. podaży.
- « Poprzednia
- 1
- 2
- 3
- Następna »
KOMENTARZE: (1)
Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!
Zobacz wszystkie komentarze (1)