REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ponad 60 proc. budowanej powierzchni handlowej powstaje w małych i średnich miastach

  • dlahandlu.pl
  • Autor: www.dlahandlu.pl
  • Data: 21-08-2014, 11:41

Aktywność deweloperów obiektów handlowych, w minionym półroczu skumulowała się na średnich i małych rynkach. To właśnie tu powstaje 63 proc. z obecnie budowanej powierzchni handlowej. Jak wynika z najnowszego raportu Knight Frank nt. rynku nieruchomości komercyjnych Polska stale cieszy się również dużym zainteresowaniem najemców - kolejne marki debiutują na tym rynku lub planują dalszą ekspansję.

REKLAMA

- Deweloperzy kierują wzrok na coraz mniejsze rynki ze względu na rosnące bariery budowania obiektów handlowych w największych aglomeracjach. Z jednej strony są to ograniczenia rynkowe - znacząca konkurencja i wysoki poziom nasycenia powierzchnią handlową, a co za tym również idzie - ograniczona przestrzeń dostępna pod obiekty wielkopowierzchniowe. Nie bez znaczenia są też aspekty związane z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego lub ich brakiem czy wydłużony czas trwania procedur administracyjnych. Inwestycje realizowane w mniejszych miejscowościach mają krótszy horyzont czasowy, co przekłada się również na aspekty finansowania projektu - komentuje Agnieszka Mielcarz, dyrektor Działu Retail Asset Management Knight Frank w Polsce.

Małe i średnie rynki (do 400 tys. mieszkańców) w minionym półroczu były dominującą lokalizacją pod względem otwarć kolejnych obiektów. Obecnie segment ten stanowi blisko 45 proc. całkowitej podaży przestrzeni handlowej w kraju. O dużej dynamice rozwoju tego trendu świadczy fakt, że ponad 63 proc. z obecnie budowanej powierzchni handlowej w Polsce zostanie wprowadzone w miejscowościach do 400 tys. mieszkańców. Wszystkie nowe projekty ukończone w II kwartale 2014 roku zostały oddane w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców. W tym okresie rynek powiększył się o dwa centra handlowe oraz cztery parki handlowe o łącznej powierzchni około 85 tys. mkw.

Na koniec II kw. 2014 roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęły poziom 11,3 mln mkw. 6,3 mln mkw. przypadało na 8 największych aglomeracji, 3,1 mln mkw. na rynki średniej wielkości (100-400 tys. mieszkańców), a pozostałe 1,9 mln mkw. zlokalizowane było w mniejszych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców). Oznacza to, że średni wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową w kraju wynosi 293 mkw./1 tys. mieszkańców, przy czym dla 8 głównych aglomeracji jest to niezmiennie poziom 553 mkw./1 tys. mieszkańców.

 

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 202) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH