Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Poprawa nastrojów konsumenckich w Europie. Gorsze nastroje Polaków

  • Autor: www.portalspozywczy.pl/ GfK
  • Data: 15-05-2015, 09:43
Poprawa nastrojów konsumenckich w Europie. Gorsze nastroje Polaków
Polscy konsumenci nie są obecnie gotowi na dokonywanie większych zakupów

Pod koniec ubiegłego roku polska gospodarka częściowo wytraciła swój impet, jednak eksperci przewidują, iż obecnie nastąpi około 3-proc. wzrost. To znacznie lepiej niż europejska średnia. Jednak w tej chwili polscy konsumenci nie wydają się o tym przekonani. Oczekiwania gospodarcze spadły od grudnia o 4,1 punktu, do poziomu 14,3 punktu. W styczniu odnotowano dla tego wskaźnika rekordowo niską wartość wynoszącą 6,9 punktu.

Oczekiwania dochodowe Polaków również nieznacznie spadły, o 3,7 punktu i dla pierwszego kwartału miały wartość 14,9 punktu. Ten wskaźnik w styczniu również był przejściowo na rekordowo niskim poziomie 5,4 punktu.

Pomimo panującego sprzyjającego klimatu w gospodarce i niskich stóp procentowych, polscy konsumenci nie są obecnie gotowi na dokonywanie większych zakupów. Od stycznia, kiedy wartość wskaźnika wynosiła 17,6 punktu, skłonność do zakupów zmniejszyła się o kolejne 15,1 punktu i na koniec kwartału wyniosła 2,5 punktu. Jednocześnie wartym podkreślenia jest fakt, iż jeszcze 12 miesięcy wcześniej, wskaźnik ten był na jeszcze niższym poziomie i wynosił -3,7 punktu.

W pierwszym kwartale 2015 roku europejskie nastroje konsumenckie poprawiły się. Poziom wskaźnika nastrojów konsumenckich GfK Consumer Climate dla 28 państw UE w pierwszych trzech miesiącach 2015 roku wzrósł aż o 4,3 punktu i wyniósł 9,8 punktu. Jest to najwyższa wartość od kwietnia 2008 roku.

 

Szczególny optymizm przejawiali konsumenci w zachodniej i południowej Europie, którzy oczekują w najbliższym okresie ogólnej poprawy klimatu gospodarczego. Odmienne nastroje panują w Europie Wschodniej. Z powodu konfliktu na Ukrainie, pomimo ogólnie korzystnych danych makroekonomicznych, konsumentów z tej części kontynentu cechował znacznie większy sceptycyzm.

Europa stopniowo wychodzi z finansowego oraz ekonomicznego kryzysu. W czwartym kwartale minionego roku nastąpiła wyraźna poprawa niemal na każdym z 15 głównych europejskich rynków. Prawie wszystkie kraje odnotowały wzrost gospodarczy za cały 2014 rok. Prognozy na rok 2015 są dobre, a eksperci gospodarczy podwyższają przewidywania dla wielu państw. Aktualne prognozy szacują wzrost na 1,8 proc. dla Niemiec, 2,8 proc. dla Hiszpanii, 1,3 proc. dla strefy euro oraz 1,7 procent dla całej Unii Europejskiej (UE). Sytuacja na rynku pracy również ulega  poprawie. W większość państw europejskich stopa bezrobocia powoli, acz systematycznie spada. Trudna sytuacja utrzymuje się w Hiszpanii, Portugalii, Francji, Grecji oraz we Włoszech.

Zaskakująco dobra efektywność gospodarcza ma różne przyczyny. Reformy, które były i nadal są wdrażane, zaczynają przynosić efekty. Do poprawy sytuacji przyczynia się także cena ropy naftowej. Jest ona aktualnie na najniższym poziomie od lat, co skutkuje istotnym spadkiem kosztów produkcji w przemyśle i niższymi wydatkami gospodarstw domowych. Dodatkowo osłabienie euro wpływa korzystanie na relacje walutowe w eksporcie. Te utrzymujące się pozytywne tendencje na rynkach mają również swoje odzwierciedlenie w poprawiających się nastrojach konsumenckich. Nastroje w krajach Europy zachodniej i południowo-wschodniej wykazują istotną poprawę. Także w ogarniętej kryzysem Grecji, gdzie po wyborach nowego rządu pod koniec stycznia, obywatele mają nadzieję na poprawę ogólnego klimatu gospodarczego oraz na wzrost dochodów. W pierwszym kwartale obydwa wskaźniki wzrosły około 30 punktów i obecnie utrzymują się znacznie powyżej zera.

W Hiszpanii sytuacja ekonomiczna ulega systematycznej poprawie i eksperci przewidują w tym roku wzrost hiszpańskiej gospodarki o 2,8 procent. Równie pozytywne są oceny konsumentów. Wskaźnik oczekiwań gospodarczych, który w marcu wyniósł 41 punktów, jest najwyższy od czasu rozpoczęcia jego monitorowania w 1986 roku.

Odwrotny kierunek zmian w nastrojach występuje w Europie wschodniej, gdzie silny wpływ na nastroje społeczne i konsumenckie wywiera konflikt na Ukrainie oraz napięcie pomiędzy członkami Unii Europejskiej a Rosją.



Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 444) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH