Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Porady UOKiK na świąteczno-noworoczną gorączkę zakupową

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów doradza, co zrobić, jeśli pod choinką znaleźliśmy nietrafiony prezent lub jeśli sylwestrowa impreza, fryzura bądź makijaż nie sprostały oczekiwaniom. Na swojej stronie internetowej urząd udostępnił wzory formularzy reklamacji i odstąpienia od umowy.

Porady UOKiK na świąteczno-noworoczną gorączkę zakupową
fot. UOKiK

W piątkowym komunikacie UOKiK przekazuje m.in. wskazówki dla tych, którzy znaleźli usterki w gwiazdkowym prezencie. "Sweter bez guzików? Zabawka, która nie działa? Brak stron w książce? Inna wada prezentu? Reklamuj! Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód zakupu. Na reklamację masz dwa lata od daty zakupu. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny" - podpowiada urząd.

Wyjaśnia, że taka reklamacja powinna być rozpatrzona przez sprzedawcę w ciągu dwóch tygodni, a w razie przekroczenia tego terminu przyjmuje się, że sprzedawca ją uznał. Jeżeli wada produktu jest istotna, np. gdy na butach są przebarwienia, można nawet żądać od sprzedawcy zwrotu pieniędzy.

Jeśli podarunek jest nietrafiony, to sprawa zwrotu zależy od tego, czy był kupiony przez internet, czy w sklepie stacjonarnym. "Na zwrot w sklepie internetowym masz 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Jeśli jednak Mikołaj kupował stacjonarnie, możliwość takiego zwrotu zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy i to sprzedawca określa warunki zwrotu - może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę na coś innego" - wskazuje UOKiK.

UOKiK doradza również, co zrobić, jeśli zabawa sylwestrowa nie spełniła oczekiwań. "Nieudana zabawa sylwestrowa? Organizator nie zapewnił atrakcji, które obiecał? Było mniej ciepłych dań, a zamiast zespołu na żywo muzyka z płyt? Złóż reklamację i domagaj się zwrotu części pieniędzy. Formularz znajdziesz na stronie UOKiK" - wskazuje urząd.

Jeżeli ktoś musi zrezygnować z sylwestrowych planów - odpuścić bal, galę, przedstawienie w teatrze - powinien się liczyć z tym, że straci część lub całość wpłaconych pieniędzy. "W każdym przypadku potrącenie powinno być adekwatne do poniesionych przez organizatora wydatków. W przypadku wyjazdu turystycznego opłata za rezygnację może być określona w umowie i zależna od czasu odstąpienia od niej" - czytamy. Jeśli warunki umowy, takie jak miejsce, cena, program, zmieniły się z winy organizatora, powinna istnieć możliwość rezygnacji bez ponoszenia kosztów - zastrzega UOKiK.

W razie nieudanego wyjazdu także można złożyć reklamację. "Jeśli warunki zorganizowanego wyjazdu są niezgodne z umową (np. niższy standard hotelu, mniej atrakcji), złóż reklamację i żądaj obniżenia ceny. Powinieneś to zrobić jak najszybciej, najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu. Jednak swoich praw będziesz mógł dochodzić przez 3 lata - dopiero wtedy twoje roszczenia się przedawnią" - wyjaśnia UOKiK.

więcej informacji:

UOKiK RSS ALERT    /    reklamacje RSS ALERT    /    zwroty towarów RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.52.4
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.