Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Potężny skok inflacji. Sieci handlowe i producenci wykorzystali wzrost VAT do podwyżek cen

Strona 2 z 5


Autor: ISB
Data: 15-02-2011, 20:42

Styczniowy poziom inflacji jest także na pewno zaskoczeniem dla RPP. Jej większy od oczekiwań wzrost oznacza bowiem, że część członków Rady może zmienić swoje spojrzenie na procesy inflacyjne i na pewno zmusi "gołębie" do poważnego zastanowienia się nad potrzebą kolejnej rewizji poziomu stóp procentowych. Przykładem może być Elżbieta Chojna-Duch, która jeszcze w poniedziałek nie widziała konieczności zmian stóp procentowych. Dziś jej optyka może ulec znacznej rewizji. Decydującym jednak czynnikiem dla decyzji Rady będzie prawdopodobnie projekcja inflacji, która zostanie przedstawiona pod koniec lutego oraz kolejne dane, które napłyną na rynek przed kolejnym spotkaniem władzy pieniężnej w dniach 1-2 marca.

Poniżej przedstawiamy najciekawsze opinie ekspertów.

Ekonomistka Banku Pekao SA Aleksandra Bluj: Wstępny szacunek inflacji zaskoczył w styczniu wyraźnie wyższym niż oczekiwano odczytem. CPI przewyższył na początku 2011 roku poziom górnego ograniczenia celu inflacyjnego NBP.

Obok obserwowanych - i zgodnych z oczekiwaniami - wzrostów cen w kategoriach takich jak 'zdrowie', 'wyposażenie mieszkania', 'rekreacja i kultura' itd, które w naszej ocenie są konsekwencją podwyżki stawki VAT, wzrost poziomu cen konsumenta o 1,2% m/m, wynikał bezpośrednio ze znacznego wzrostu cen żywności (1,7% m/m) oraz cen w kategorii 'użytkowanie mieszkania i nośniki energii' (2,6% m/m). Ceny paliw z kolei - zgodnie z oczekiwaniami - przełożyły się na wzrost cen transportu o 1,4% m/m.

Tak znaczny wzrost inflacji zwiększa prawdopodobieństwo scenariusza zakładającego implementację podwyżki stawki VAT już w styczniu, wobec scenariusza zakładającego stopniowe przekładanie się owej podwyżki na ceny.

W naszej ocenie, kolejne miesiące przyniosą dalsze wzrosty włączając w to efekty 'przemetkowania' w tej części sklepów, która nie dokonała tego na początku roku. Po wzroście inflacji w styczniu do poziomu 3,8%r/r, w kolejnych miesiącach oczekujemy wzrostu inflacji powyżej 4,0%r/r możliwie już w lutym, ze szczytem w okolicach 4,5% r/r w maju/kwietniu 2011 roku.

Wstępny szacunek CPI na koniec 2011 roku zakłada oscylowanie powyżej poziomu 4,0% r/r ( w okolicach 4,2%), z ryzykiem wyższego odczytu z tytułu rosnących cen żywności oraz wyższej niż oczekiwano presji inflacyjnej. Z punktu widzenia polityki monetarnej, styczniowy poziom inflacji wpisuje się w scenariusz podwyżki stóp procentowych w marcu prawdopodobnie o 25 pkt. bazowych.

KOMENTARZE (1)

  • Karol 2011-02-16 06:26:36
    CENY… Markety Lidl Polscy producenci mogą sprzedawać w polskich marketach typu LIDL pod warunkiem że będą oferować niższe ceny o 30 % od producentów niemieckich. Tak broni polski rząd polską gospodarkę BRAWO POLSKI NIERZĄD..! Brawo minister rolnictwa

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.254.12
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.