Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Potężny skok inflacji. Sieci handlowe i producenci wykorzystali wzrost VAT do podwyżek cen

Strona 5 z 5


Autor: ISB
Data: 15-02-2011, 20:42

Wzrosty dynamiki cen obserwujemy praktycznie we wszystkich grupach towarów i usług, dla których udostępniono dane. Jedynym wyjątkiem jest odzież i obuwie, gdzie zanotowano niewielki spadek inflacji. Wiele wskazuje na to, że za zwiększeniem cen stoi w znacznej mierze podwyżka VAT. Jednak w niektórych grupach (np. żywność) wzrosty są tak duże, że trudno je wytłumaczyć wyłącznie zmianami podatkowymi.

Sądzimy, że w tym przypadku mamy do czynienia z odroczonym efektem kumulowania presji inflacyjnej w drugiej połowie roku - początek roku jest często okazją do nowych kontraktów z dostawcami, uwzględniającymi nowe stawki cen. Niezależnie od przyczyn (i możliwej korekty w przyszłym miesiącu ze względu na zmianę wag), inflacja opuściła pasmo dopuszczalnych odchyleń od celu NBP i znajduje się obecnie na niekomfortowo wysokim poziomie.

Naszym zdaniem, prawdopodobieństwo podwyżek stóp już w marcu jest obecnie bardzo duże. Tak wysoki poziom inflacji jest bowiem groźny dla oczekiwań inflacyjnych, bez względu na trwałość impulsu, który go spowodował. Publikacja GUS spowodowała umocnienie złotego o blisko 2 grosze do euro i znaczne osłabienie krótkiego długu, co odzwierciedla wzrost oczekiwań na podwyżki stóp".

 

Analityk JP Morgan Chase Miroslav Plojhar: "Styczniowa inflacja okazała się zaskakująco wysoka - przyspieszyła do 3,8% r/r z 3,1% (prognoza JPM i konsensus: 3,4%). Na styczniowy wskaźnik wpłynęła podwyżka stawki VAT o 1 pkt i presja wzrostowa na ceny żywności (1/4 koszyka CPI) z powodu rosnących cen rolnych.

Jednakże głównym źródłem niespodzianki był znaczący wzrost cen związanych z użytkowaniem mieszkania (2,6% m/m), a w szczególności usług (zaopatrywanie w wodę, wywóz nieczystości), czynszów i energii elektrycznej. Inflacja konsumencka pozostanie prawdopodobnie w zakresie 3,5-4,0% w najbliższych miesiącach i obniży się stopniowo do 3,0-3,5% pod koniec roku, gdy osłabnie wpływ gwałtownie rosnących cen żywności.

Inflacja powyżej górnej granicy celu (3,5%) to mocy 'jastrzębi' argument za przyspieszeniem cyklu podwyżek stóp. Zwiększa to w sposób znaczący ryzyko kolejnego zacieśnienia już na posiedzeniu 2 marca".

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (1)

  • Karol 2011-02-16 06:26:36
    CENY… Markety Lidl Polscy producenci mogą sprzedawać w polskich marketach typu LIDL pod warunkiem że będą oferować niższe ceny o 30 % od producentów niemieckich. Tak broni polski rząd polską gospodarkę BRAWO POLSKI NIERZĄD..! Brawo minister rolnictwa

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.26.182.28
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.