Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Powierzchnia parków handlowych w Polsce to 1,52 mln metrów kw.

Powierzchnia parków handlowych w Polsce na koniec marca br. wyniosła blisko 1,52 mln metrów kw. Do końca roku może przybyć kolejne 170 tys. m kw. Większość nowych inwestycji dotyczy małych miast - wynika z raportu „Parki handlowe w Polsce”.

Powierzchnia parków handlowych w Polsce to 1,52 mln metrów kw.
fot. shutterstock

Jak informuje raport CBRE i Trei Real Estate Poland, ponad połowę (56 proc.) nowej powierzchni w parkach handlowych oddano w I kwartale 2019 r w miastach aglomeracyjnych, jednak udział powierzchni w średnich miastach (od 100 tys. do 200 tys. mieszkańców) i małych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców) stopniowo rośnie.

Eksperci CBRE szacują, że "w tym roku nowa podaż osiągnie poziom 170 tys. m kw., natomiast w 2020 r. może przynieść co najmniej kolejne 120 tys. m kw. powierzchni parków handlowych". "Uwaga inwestorów jest skupiona w szczególności na mniejszych miejscowościach, gdzie tego typu formaty często pełnią rolę jedynego centrum handlu w mieście. Obecnie większość projektów w budowie znajduje się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców" - podali.

W raporcie podkreślono, że parki handlowe w Polsce rozwijają się w coraz szybszym tempie, stanowią kolejny krok w ewolucji formatów handlowych, z dużym potencjałem dynamicznego rozwoju.

"Po dominacji wielkoskalowych galerii handlowych w największych miastach, centrów handlowych zlokalizowanych na obrzeżach miast, a następnie regionalnych galerii handlowych w średnich miastach, deweloperzy i inwestorzy szukają obecnie alternatywnych koncepcji handlowych, w które mogliby zainwestować" - dodano.

Autorzy analizy zaznaczyli, że "ze względu na rosnący poziom nasycenia powierzchni w centrach handlowych w dużych miastach oraz zakaz handlu w niedziele, który najbardziej dotyka galerie handlowe, coraz większa grupa najemców poszukuje alternatywnych możliwości rozwoju. W centrach śródmiejskich najwyższy wskaźnik odwiedzin przypada na dni od piątku do niedzieli. W parkach handlowych jest odwrotnie - najlepsze obroty obiekty te odnotowują w ciągu tygodnia."

W strukturze podaży parków handlowych w Polsce dominują obiekty z kategorii "big box" - o największej powierzchni (powyżej 10 000 m kw.). Stanowią one 45 proc. aktualnych zasobów.

Dużą popularnością cieszą się również parki handlowe o powierzchni od 3000 do 10 000 m kw., a ich udział w rynku wynosi 41 proc. Ze względu na stosunkowo niewielką powierzchnię pojedynczego obiektu w kategorii "convenience" (poniżej 3 000 mkw.), formaty te stanowią tylko 14 proc. rynku.

CBRE to globalna firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych. W Polsce firma CBRE działa od wiosny 2000 roku. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

CBRE RSS ALERT    /    parki handlowe RSS ALERT    /    parki handlowe w Polsce RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.90.86.231
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.