Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prawnicy: Branża FMCG ma rok na wdrożenie nowych przepisów dot. danych osobowych

  • Autor: Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka
  • Data: 02-06-2017, 12:51
Prawnicy: Branża FMCG ma rok na wdrożenie nowych przepisów dot. danych osobowych
Fot. shutterstock

Od 25 maja 2018 r. będzie stosowane nowe europejskie rozporządzenie w sprawie ochrony danych osobowych („RODO”). Nie ma już chyba na rynku przedsiębiorcy, który nie słyszałby o nadchodzących zmianach – informują Bartosz Marcinkowski, radca prawny, Partner w Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka oraz Michał Kluska, adwokat, Associate w Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.

Od dnia pełnego obowiązywania RODO zagadnienie ochrony danych przejdzie na całkowicie inny, znacznie wyższy poziom ryzyka, a zgodność przetwarzania z przepisami stanie się krytyczna dla przedsiębiorstw. Pozostaje więc coraz mniej czasu na przeprowadzenie w swojej organizacji projektu pt. wdrożenie RODO. Zmianami w tym zakresie powinny być zainteresowane zarówno sieci handlowe, internetowe sklepy spożywcze, jak i producenci artykułów spożywczych i sektor HoReCa – informują Bartosz Marcinkowski, radca prawny, Partner w Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka oraz Michał Kluska, adwokat, Associate w Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka. 

Rozporządzenie przewiduje m.in. możliwość nakładania sankcji finansowych przez organ nadzoru (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych), na kwotę maksymalnie do 20 mln EUR, oraz ich zdecydowane egzekwowanie. Sankcje zdecydowanie stały się jednym z głównych impulsów dla wielu firm do zainteresowania się tematem ochrony danych osobowych. 

Istotnym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa są jego klienci/kontrahenci. Sporą część klientów stanowią tzw. klienci indywidualni czyli osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Dla tych klientów RODO niesie ze sobą znaczne poszerzenie możliwości i środków prawnych wobec administratora danych. Oprócz już teraz znanych instytucji jak np. prawo do sprzeciwu przetwarzania danych, klient będzie miał ponadto możliwość zrealizować następujące prawa:

  • prawo do przenoszenia danych (od przedsiębiorcy X do przedsiębiorcy Y)
  • „prawo do bycia zapomnianym” (trwałego, kompletnego usunięcia informacji o danej osobie z systemów przedsiębiorcy)
  • rozszerzone prawo do informacji (m.in. o dane dotyczące czasu przetwarzania danych)
  • prawo do niepodlegania profilowaniu (szczególnie istotne w marketingu oraz przy tworzeniu tzw. czarnych list).

Oznacza to, że od dnia 25 maja 2018 r. każdy z przedsiębiorców, w ramach swojej organizacji, będzie musiał być przygotowany, zarówno organizacyjnie (w tym od strony systemów IT), jak i proceduralnie, na zrealizowanie nowych uprawnień przysługujących ich klientom. 

Wbrew obiegowej opinii tematem RODO nie powinni być zainteresowani wyłącznie przedsiębiorcy funkcjonujący online. Temat RODO dotyczy każdego przedsiębiorcy, który zatrudnia choćby jednego pracownika lub który ma bazę kontrahentów/klientów biznesowych. 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 611) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.