Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prawnik: Spór między firmą Grycan a siecią Lidl nie należy do typowych

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 10-03-2017, 16:39
Prawnik: Spór między firmą Grycan a siecią Lidl nie należy do typowych
Marcin Fijałkowski, partner kierujący zespołem własności przemysłowej w warszawskim biurze Baker McKenzie. Fot. materiały prasowe

Spór pomiędzy firmą Grycan, a siecią Lidl wpisuje się w dość częste zjawisko wypuszczania opakowań przypominających swoimi elementami graficznymi opakowania renomowanego produktu, często lidera rynkowego - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Marcin Fijałkowski, partner kierujący zespołem własności przemysłowej w warszawskim biurze Baker McKenzie.

- Konkurent, którym jest w wielu przypadkach sieć handlowa, najczęściej liczy, że nawiązując do opakowania lidera rynkowego, uda mu się przekonać konsumentów, że oba produkty są podobnej jakości lub wręcz, że pomyłki wśród konsumentów napędzą mu sprzedaż - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Marcin Fijałkowski, partner kierujący zespołem własności przemysłowej w warszawskim biurze Baker McKenzie.

Tłumaczy, że istotą problemu jest podobieństwo graficzne samych opakowań. - Rzadko się zdarza, aby w takiej sytuacji także marki były do siebie podobne. Wykorzystanie podobnej marki przy jednoczesnym naśladowaniu opakowaniu jest bowiem zbyt ryzykowne i łatwo może zakończyć się zakazem sądowym - wyjaśnia.

- Spór dotyczący podobnych opakowań w istocie sprowadza się do odpowiedzi na dwa pytania. Po pierwsze, czy konsument mógł zostać wprowadzony w błąd na skutek podobieństwa opakowań przy jednoczesnych różnicach w samych markach. W gruncie rzeczy, pytanie dotyczy poziomu uwagi przeciętnego odbiorcy - czy jest on na tyle uważny, że dostrzeże różnice w opakowaniach i uzna podobieństwa za przypadkowe, wpisujące się w trend, czy też nie zorientuje się w sklepie, że popełnia błąd i kupi niewłaściwy produkt - mówi Marcin Fijałkowski.

- Po drugie, jeżeli sąd uzna podobieństwa opakowań za nieprzypadkowe, ale nie na tyle istotne, że mogą wywołać pomyłki, to będzie musiał ocenić, czy zgodnym z dobrymi obyczajami jest wykorzystanie takich elementów graficznych na opakowaniu, które choć nie wprowadzają w błąd konsumenta, to jednak rodzą skojarzenia z renomowanym produktem konkurenta i mogę przynosić nienależną korzyść. Innymi słowo, sąd będzie musiał ocenić, czy ma do czynienia z tzw. "oraniem cudzym wołem", jak to obrazowo ujmują Niemcy - tłumaczy.

Jego zdaniem spór między firma Grycan, a siecią Lidl nie należy jednak do całkiem typowych. - Po pierwsze, producenci niechętnie decydują się na pozywanie sieci handlowych. Duże sieci handlowe są przecież ich obecnymi lub potencjalnymi klientami. Z tego powodu, producenci są zazwyczaj o wiele bardziej tolerancyjni wobec dużych sieci handlowych, niż wobec innych graczy rynkowych. W takiej sytuacji, właściciele renomowanych produktów raczej decydują się na pozywanie dostawców spornego produktu a nie sieci handlowej, która go zamówiła - tłumaczy Marcin Fijałkowski.

- Po drugie, firma Grycan zdecydowała się na upublicznienie faktu podjęcia agresywnych działań wobec sieci Lidl, które narażają na szwank renomę Lidla. Taka strategia z jednej strony wywołuje presję na sieć handlową, żeby zakończyć spór ugodą i uniknąć niekorzystnego rozgłosu. Z drugiej jednak strony, szczególnie w przypadku braku ugody i przegranej firmy Grycan, Lidl może mieć roszczenia wobec firmy Grycan z tytułu naruszenia renomy sieci Lidl - podsumowuje Marcin Fijałkowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.