REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prawo zwrotu towaru utrudnia życie dostawcom, ale można to zmienić - opinia

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 15-05-2015, 11:12

Prawo zwrotu towaru, powszechnie stosowane w umowach między dostawcami, a pośrednikami, jest jednak realnym obciążeniem dostawcy uniemożliwiającym lub znacznie utrudniającym oszacowanie wyniku finansowego współpracy – ocenia Dariusz Mojecki, radca prawny prowadzący indywidualną kancelarię. Można to jednak zmienić.

REKLAMA

W stosunkach między dostawcami towarów - producentami lub dystrybutorami - a detalistami lub dalszymi pośrednikami prawo zwrotu towaru jest jednym z powszechnych postanowień występujących w umowach.

 - Tego typu postanowienia wprowadzają niepewność co do tego, czy towar zostanie zwrócony, w jakiej ilości i kiedy, a w konsekwencji wprowadzają niepewność co do faktycznej wartości sprzedaży. Dostawcy posiadający takie klauzule w umowach nie są jednak bez szans w sporze dotyczącym zwrotu towarów – mówi Dariusz Mojecki.

 - Postanowienia umów zawieranych z sieciami handlowymi, ale nie tylko, często przewidują możliwość zwrotu zakupionego towaru do dostawcy bez zaistnienia jakichkolwiek okoliczności uzasadniających zwrot oraz bez wskazania terminu, w jakim kontrahent może tego zwrotu dokonać. Szczegółowa analiza konkretnej klauzuli przewidującej prawo zwrotu towaru może doprowadzić do wniosku, że klauzula taka jest nieważna – mówi również.

 Podkreśla, że w analizie istotne jest to, czy konkretne postanowienie umowne stanowi przerzucenie na dostawcę ryzyka związanego w prowadzoną przez kontrahenta działalnością gospodarczą.

 Mojecki wskazuje, że kontrahent dokonuje u dostawcy zamówień stosownie do swoich indywidualnych potrzeb i planów handlowych, ale brak jest podstaw do przerzucania na dostawcę konsekwencji błędnego oszacowania popytu i planów sprzedażowych.

 - To, czy kontrahent dostawcy sprzeda towar kolejnemu odbiorcy, jest często zupełnie niezależne od dostawcy. Brak dalszej sprzedaży towaru może wynikać np. z jakości towaru, ale równie dobrze może wynikać z błędów popełnionych przez kontrahenta, np. zaoferowania ceny, która na rynku okazała się niekonkurencyjna. Gdy zwrot towaru następuje wyłącznie z przyczyn leżących po stronie kontrahenta, tym bardziej widoczne jest naruszenie równowagi ekonomicznej stron, co może pomóc w zakwestionowaniu omawianego postanowienia umownego – ocenia Mojecki.

 Istotnym elementem analizy jest też to, czy umowa przewiduje termin, w jakim kontrahentowi przysługuje prawo zwrotu towaru.

 - Brak wskazania takiego terminu pogłębia niepewność, jaka wiąże się z samym prawem zwrotu. Dostawca nie tylko nie może przewidzieć, czy zwrot nastąpi, ale nawet nie może przewidzieć, kiedy on nastąpi. Jest to szczególnie widoczne w przypadku towarów sezonowych, których zwrot w takiej sytuacji może nastąpić na długo po sezonie, co może uniemożliwić dostawcy sprzedaż tego towaru innemu odbiorcy – podkreśla Mojecki.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (22 870) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH