Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prawo zwrotu towaru utrudnia życie dostawcom, ale można to zmienić - opinia

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 15-05-2015, 11:12

Prawo zwrotu towaru, powszechnie stosowane w umowach między dostawcami, a pośrednikami, jest jednak realnym obciążeniem dostawcy uniemożliwiającym lub znacznie utrudniającym oszacowanie wyniku finansowego współpracy – ocenia Dariusz Mojecki, radca prawny prowadzący indywidualną kancelarię. Można to jednak zmienić.

W stosunkach między dostawcami towarów - producentami lub dystrybutorami - a detalistami lub dalszymi pośrednikami prawo zwrotu towaru jest jednym z powszechnych postanowień występujących w umowach.

 - Tego typu postanowienia wprowadzają niepewność co do tego, czy towar zostanie zwrócony, w jakiej ilości i kiedy, a w konsekwencji wprowadzają niepewność co do faktycznej wartości sprzedaży. Dostawcy posiadający takie klauzule w umowach nie są jednak bez szans w sporze dotyczącym zwrotu towarów – mówi Dariusz Mojecki.

 - Postanowienia umów zawieranych z sieciami handlowymi, ale nie tylko, często przewidują możliwość zwrotu zakupionego towaru do dostawcy bez zaistnienia jakichkolwiek okoliczności uzasadniających zwrot oraz bez wskazania terminu, w jakim kontrahent może tego zwrotu dokonać. Szczegółowa analiza konkretnej klauzuli przewidującej prawo zwrotu towaru może doprowadzić do wniosku, że klauzula taka jest nieważna – mówi również.

 Podkreśla, że w analizie istotne jest to, czy konkretne postanowienie umowne stanowi przerzucenie na dostawcę ryzyka związanego w prowadzoną przez kontrahenta działalnością gospodarczą.

 Mojecki wskazuje, że kontrahent dokonuje u dostawcy zamówień stosownie do swoich indywidualnych potrzeb i planów handlowych, ale brak jest podstaw do przerzucania na dostawcę konsekwencji błędnego oszacowania popytu i planów sprzedażowych.

 - To, czy kontrahent dostawcy sprzeda towar kolejnemu odbiorcy, jest często zupełnie niezależne od dostawcy. Brak dalszej sprzedaży towaru może wynikać np. z jakości towaru, ale równie dobrze może wynikać z błędów popełnionych przez kontrahenta, np. zaoferowania ceny, która na rynku okazała się niekonkurencyjna. Gdy zwrot towaru następuje wyłącznie z przyczyn leżących po stronie kontrahenta, tym bardziej widoczne jest naruszenie równowagi ekonomicznej stron, co może pomóc w zakwestionowaniu omawianego postanowienia umownego – ocenia Mojecki.

 Istotnym elementem analizy jest też to, czy umowa przewiduje termin, w jakim kontrahentowi przysługuje prawo zwrotu towaru.

 - Brak wskazania takiego terminu pogłębia niepewność, jaka wiąże się z samym prawem zwrotu. Dostawca nie tylko nie może przewidzieć, czy zwrot nastąpi, ale nawet nie może przewidzieć, kiedy on nastąpi. Jest to szczególnie widoczne w przypadku towarów sezonowych, których zwrot w takiej sytuacji może nastąpić na długo po sezonie, co może uniemożliwić dostawcy sprzedaż tego towaru innemu odbiorcy – podkreśla Mojecki.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 451) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH