Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PRCH nt. podatku od handlu: sieci handlowe będą miały problemy z zachowaniem rentowności

  • Autor: PRCH
  • Data: 29-01-2016, 12:16
PRCH nt. podatku od handlu: sieci handlowe będą miały problemy z zachowaniem rentowności
Fot. Piotr Waniorek

Zdaniem Radosława Knapa, dyrektora generalnego Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH), przedstawiony przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o sprzedaży detalicznej z dnia budzi jeszcze więcej kontrowersji i pytań niż poprzedni - Sam tryb pracy nad podatkiem zaskoczył chyba wszystkich, którzy uczestniczyli w rządowych konsultacjach. Podatek ewoluował “od hipermarketów” przez “sieci handlowe” na cały handel detaliczny - tradycyjny i internetowy - podkreśka Knapa.

- Wielu handlowców uważa, że proponowany przez Rząd podatek progresywny wprowadza nierówne traktowanie przedsiębiorców przez Państwo. Wdrożenie nowego podatku od obrotu w handlu detalicznym, obok istniejącego już podatku CIT i VAT, ma niewiele wspólnego ze sprawiedliwym traktowaniem, zwłaszcza w przypadku skali progresywnej jest wymierzony w jedną branżę i określone grupy firm. Dlatego jako Polska Rada Centrów Handlowych, podobnie jak inne organizacje, proponowaliśmy podatek liniowy docelowo zastępujący CIT - wyjaśnia dyrektor generalny PRCH.

- Moim zdaniem, pomimo zapewnień Ministra Pawła Szałamachy o bardzo umiarkowanej stawce podatku, przy zaproponowanych stawkach bardzo wiele sieci handlowych w handlu tradycyjnym lub w e-commerce będzie miało problemy z zachowaniem rentowności. Wbrew zapewnieniom resortu finansów, ceny mogą wzrosnąć a podatek odbije się najbardziej na konsumentach. W branży spożywczej dotknie też dostawców i producentów, którzy nie zostali włączeni do konsultacji - dodaje. 

Radosław Knap nie zgadza się z teorią, że że wprowadzenie nowego podatku w okolicznościach wysokiej konkurencji nie wpłynie na ceny finalne. 

- Nasycenie rynku handlowego w Polsce jest niewątpliwie duże, jednak podstawy ekonomii mówią, że w przypadku, gdy na rynku panuje bardzo duża konkurencja to marże są na minimalnym poziomie, który pozwala firmie jedynie przetrwać i jednocześnie przyciągnąć do siebie klienta. W sytuacji gdy Państwo podnosi podatki, przedsiębiorcy raczej podnoszą niż obniżają ceny, aby utrzymać rentowność lub optymalizują koszty operacyjne, a w pierwszej kolejności koszty zatrudnienia - wyjaśnia. 

W przekonaniu dyrektora generalnego PRCH największy niepokój budzi zapis uderzający w swobodę handlu w soboty i niedziele.

- Warto podkreślić, że sama tylko branża centrów i sieci handlowych generuje w Polsce około 400 tys. miejsc pracy, a cały handel i usługi znacznie więcej. Doprowadzenie do tego, że handel przestanie być opłacalny w weekendy - czyli w te dni tygodnia, w które sklepy, kina czy restauracje w Polsce notują największą obroty, niewątpliwie wpłynie na optymalizację kosztów zatrudnienia a dalszej perspektywie także na podwyżki cen - zauważa Knap. 

- Ograniczenie handlu w weekendy, do czego zmierza ustawodawca, odczułaby też zdecydowana większość Polaków. Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez CBOS na temat handlu w samą niedzielę, zrealizowanego w lutym 2015 roku, aż 71 proc. rodaków przyznaje się do robienia zakupów właśnie w ten dzień. 66 proc. ankietowanych nie ma nic przeciwko niedzielnym zakupom, a 59 proc. respondentów nie widzi nic złego w pracy zarobkowej w ostatni dzień tygodnia - mówi dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 864) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.