Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PRCH: Rosną zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 02-09-2011, 20:30
PRCH: Rosną zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych

Według najnowszego raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH), zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Polsce na koniec pierwszego półrocza, wyniosły ponad 8 380 000 m. kw. GLA, co stanowi o 2,5 proc. więcej w stosunku do końca roku 2010.

Systematycznie rośnie udział miast średniej wielkości i małych w całkowitych zasobach. Ponad 60,3 proc. powierzchni zlokalizowanych jest w ośmiu największych aglomeracjach, a 39,7 proc. w miastach średniej wielkości i małych (w 2 połowie 2010 roku odpowiednio 62 proc. i 38 proc.).

Raport PRCH informuje, że na koniec pierwszego półrocza 2011 w budowie pozostawało ponad 770 400 m. kw. GLA powierzchni centrów handlowych, z czego aż 64,7 proc. w miastach średniej wielkości i małych.

Średni wskaźnik nasycenia dla ośmiu największych aglomeracji wynosi 512 mkw/1000 mieszkańców. Niezmiennie prym wiodą Wrocław (660 mkw) i Poznań (643 mkw). Natomiast aglomeracja Szczecina, Krakowa i Konurbacja Katowicka odnotowują obecnie najniższe statystyki w tej grupie miast.

Do największych projektów wprowadzonych na rynek w tym okresie należą: Galeria Słoneczna w Radomiu (42 000 GLA), Turawa Park w Opolu (35 000 GLA), Galeria Handlowa Leszno (32 000 GLA), Morski Park Handlowy w Gdańsku (29 000 GLA) oraz Galeria Twierdza w Zamościu (23 800 GLA).

Po raz pierwszy PRCH Retail Research Forum publikuje wyniki badania polegającego na określeniu wskaźnika pustostanów w centrach handlowych w 15 najważniejszych aglomeracjach i miastach Polski o liczbie mieszkańców powyżej 200 000. Badaniem przeprowadzonym na przełomie czerwca i lipca 2011, objęto 207 działających obiektów handlowych łącznie oferujących 5,95 miliona mkw, czyli 71 proc. z 8,38 mln m. kw. dostępnej w całym kraju całkowitej powierzchni handlowej.

Przeważająca większość z badanych w pierwszej połowie 2011 roku rynków charakteryzowała się niskim (poniżej 5 proc.) poziomem pustostanów. Na rynku warszawskim jest jedynie 0,8 proc. dostępnej powierzchni handlowej, czyli Ok. 10 700 mkw. Najmniej dostępnych powierzchni w nowoczesnych centrach handlowych spośród badanych rynków było w badanym okresie w Kielcach i Toruniu (0,2 proc.).

Analiza struktury najmu centrów handlowych przedstawia się następująco: hipermarket / supermarket, duży najemca z branży AGD/RTV, drogeria i apteka, najemca z branży multimedia, kilku najemców oferujących usługi, w tym pralnia, punkt ksero i dorabiania kluczy, kantor, placówki poczty i banków oraz operatorzy komórkowi. Im większe centrum handlowe tym bardziej rozszerza się oferta z branż mody, obuwia i galanterii skórzanej oraz gastronomii.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (18 558) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH