Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Premier chce uregulować marki własne. To 20 proc. rynku

W sobotę premier Morawiecki zapewnił, że rząd zamierza doprowadzić do tego, żeby na "półkach były towary z markami polskimi, a nie tylko (…) z markami sklepów wielkopowierzchniowych". Tymczasem z danych Nielsena wynika, że w Polsce w 2017 marki własne osiągnęły 19,6% udziałów wartościowych (łączny koszyk spożywczy i chemiczny).

Premier chce uregulować marki własne. To 20 proc. rynku

Morawiecki dodał, że przy powstawaniu ustawy, która promować będzie polskie marki, rząd będzie "korzystał z najlepszych wzorców w UE". "Bo inne kraje sprytnie bronią swoich własnych rynków, a my mamy za bardzo liberalne, po rządach Platformy, spojrzenie" - zaznaczył.

Zdaniem premiera, polskie rolnictwo musi być wygranym w handlu detalicznym i hurtowym. Według Morawieckiego, nowa ustawa "bardzo zmieni siłę negocjacyjną polskich rolników".

Jak dowiedział się portal dlahandlu.pl ministerstwem odpowiedzialnym za stworzenie nowej regulacji jest Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Tymczasem jak wynika z danych Nielsena, od 2008 roku marki własne w Polsce urosły o ponad 10 p.p. Przez ostatnie 3 lata udziały marek własnych są stabilne.

Na rynku europejskim udziały tzw. private labels sięgają 31,4% udziału wartościowego. Tak wysoki udział marek własnych jest charakterystyczny dla Europy Zachodniej, co wynika m.in. z silnej pozycji sieci handlowych. W niektórych krajach tego regionu poziom marek własnych sięga nawet powyżej 40% udziałów i wciąż rośnie.

Udział wartościowy marek własnych w Europie Środkowo-Wschodniej jest mniejszy i zróżnicowany pomiędzy krajami, np. w Rumunii to około 12,5% udziałów wartościowych, podczas gdy na Węgrzech wynik jest dwukrotnie większy.

- Niepokojąca wypowiedź - tak słowa premiera Mateusza Morawieckiego o ograniczeniu tzw. marek własnych w dyskontach skomentowała w programie "Money. To się liczy" Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. W jej ocenie korzystają na tym i producenci i klienci. Jej zdaniem gro produktów marek własnych w Polsce pochodzą od polskich producentów (ponad 90%), którzy sprzedają swoje produkty także w sklepach danych sieci poza naszym krajem.

- Będziemy chcieli przekonywać rząd do analizy co daje marka własna i jak ważna jest dla polskiego konsumenta i jakie daje szanse dla małych dostawców, których nie stać na marketing i równą konkurencję na rynku - dodała.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Mateusz Morawiecki RSS ALERT    /    marki własne RSS ALERT    /    private label RSS ALERT    /    POHiD RSS ALERT    /    Renata Juszkiewicz RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    sklepy wielkopowierzchniowe RSS ALERT    /    supermarkety RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.242.115.55
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.