REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prezes ARR: Funkcjonowanie łańcucha żywnościowego wymaga poprawy

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 01-06-2016, 15:31
Prezes ARR: Funkcjonowanie łańcucha żywnościowego wymaga poprawy
Łukasz Hołubowski, prezes ARR /fot.ARR

- Funkcjonowanie łańcucha żywnościowego w Polsce jest od dłuższego czasu przedmiotem zainteresowania instytucji publicznych. Podobnie jak w wielu innych krajach europejskich wymaga ciągłej poprawy – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Łukasz Hołubowski, prezes Agencji Rynku Rolnego.

REKLAMA

- Problem nieefektywnego łańcucha żywnościowego, nierównego podziału korzyści pomiędzy jego ogniwami i nieodłącznie związanych z nim nieuczciwych praktyk handlowych dotyka zwłaszcza te podmioty, które są relatywnie słabsze od innych, a do takich z pewnością należą rolnicy i mali przetwórcy. - Ze względu na duże rozdrobnienie rolnictwa w Polsce można się spodziewać, że problem ten w naszym kraju jest bardziej niż w innych krajach europejskich dotkliwy dla producentów rolnych i drobnych przetwórców – mówi prezes ARR.

Dodatkowe i coraz to nowe opłaty narzucane przez sieci handlowe, niekorzystne warunki umów (np. warunki płatności) czy praktyki związane z wprowadzaniem tańszych marek własnych w tzw. „nowoczesnych kanałach dystrybucji” to główne problemy we „współpracy” dostawców żywności z coraz bardziej skoncentrowanymi sieciami handlowymi dysponującymi sklepami wielkopowierzchniowymi. Zakres i uciążliwość tych nieprawidłowości wymagają ingerencji ze strony organów krajowych i unijnych.

W opinii prezesa ARR, warto również zwrócić uwagę, że umocnienie pozycji rolników w relacjach z sieciami handlowymi może nastąpić poprzez działania integracyjne gospodarstw. - Przepisy krajowe i europejskie dają rolnikom możliwość tworzenia grup, związków tych grup, organizacji producentów, a nawet organizacji międzybranżowych, które zdecydowanie mogłyby poprawić ich pozycję w łańcuchu żywnościowym, jednak stopień zorganizowania producentów jest w naszym kraju wciąż zbyt niski – uważa Łukasz Hołubowski.

Na poprawę sytuacji rolników w łańcuchu żywnościowym mogłoby także wpłynąć usprawnienie i popularyzacja sprzedaży bezpośredniej. Dodatkowo, pewne możliwości dają przepisy unijne, które dopuszczają w państwach członkowskich wprowadzenie tzw. stosunków umownych w różnych branżach sektora rolno–spożywczego.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • szymon Kuczyński 02-06-2016, 10:12:
Grupy producenckie od zawsze budziły i dalej budzą moje wątpliwości. Ich powstawanie bardzo często wiązało się z licznymi beneficjami a po 5 latach obowiązkowych grupy się rozpadają. Stworzenie większych struktur o dużej skuteczności wymaga po prostu bardzo długiego czasu. Dzisiaj jest przeważnie tak ,że skrzykuje się kilku (bywa ,ze kilkunastu a nawet kilkudziesięciu ) i dalej nie są partnerami dla obiorcy globalnego . Jeśli coś ugrają to sa to niestety bardzo małe bonusy wynikające z wolumenu . Rolnik (chociaż nie tylko bo i często przetwórca i to nie taki mały - patrz mleczarnie ) są najsłabszymi ogniwami i w związku z tym płaca okropną cenę za tanią zywnośc i walke konkurencyjną pomiędzy sieciami handlowymi i innymi wielkimi globalnymi graczami. Jakąś szanse miałyby klastry złożone ze wszystkich ogniw łańcucha uniezależniające się od wielkich sici i je pomiajjace. np. producent mleka ,mleczarnia , producent roślin białkowych ,mieszalnia pasz i umawiają się ,ze wszyscy razem zaoferują na rynek towar wolny od GMO czyli krowy nie byłyby karmione paszą z dodatkiem importowanej skazonej GMO soi .tego sieci nie mają i tego towaru nie wolno im sprzedać i wówczas stwarzamy równoległy rynek produktów wyjątkowych ,trochę być może droższych ale nie skazanych jednak na bezposrednia konfrontację z innymi " normalnymi" sieciowymi towarami.
  • Piotrek 01-06-2016, 15:48:
Według mnie dobrym pomysłem jest sprzedaż płodów rolnych przez darmową platformę IGOR.PL. Jest to darmowa internetowa giełda rolna łącząca bezpośrednio producentów z przetwórcami co pozwala ograniczyć koszty pośrednictwa w handlu i negocjować warunki z wieloma odbiorcami.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 535) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH