Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Prezes E.Leclerc: Im większa koncentracja w handlu, tym marki własne mają mocniejszą pozycję

- Chcemy mocniej rozwijać marki własne, więcej pojawi się ich np. w produktach świeżych. Wcześniej nasze 20 sklepów nie wystarczało, żeby rozwijać ten segment. Ograniczała nas skala zakupów w skali kraju - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Jean-Philippe Magré, prezes zarządu E.Leclerc Polska.

Prezes E.Leclerc: Im większa koncentracja w handlu, tym marki własne mają mocniejszą pozycję
Jean-Philippe Magré, prezes zarządu E.Leclerc Polska

(...)

Wydaje się, że kryzys przyniósł jedna gruntowną zmianę w preferencjach zakupowych konsumentów w Polsce, czyli zaakceptowali oni marki własne?

Rzeczywiście, marki własne w stosunku, do których konsumenci byli bardzo nieufni (szczególnie w początkowej fazie rozwoju rynku) w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy zyskały ich akceptację i zostały przez nich docenione.

Należy jednak dodać, że polski rynek produktów marki własnej ciągle nie jest tak dojrzały jak w krajach Europy Zachodniej. Dystrybutorzy w Polsce, także Leclerc mają przed sobą jeszcze bardzo dużo pracy, aby nauczyć klienta m.in. rozpoznawania rożnych segmentów marek własnych.

Obecnie mamy dwa główne segmenty, pierwszy tej najniższej ceny, gdzie produkty mają jakość handlową, ale bez wartości dodanej. Drugi to segment premium, w którym produkty marki własnej mają jakość porównywalną do markowego lidera w danej kategorii. Obecnie przed nami jeszcze dużo pracy, aby nauczyć klientów rozpoznawania, który produkt jest z danego segmentu.

Problemem może być to, że w Polsce działa bardzo wielu dystrybutorów, a tym samym są bardzo różne szkoły produkcji i kreowania wizerunku produktów sieciowych. Każda z sieci Tesco, Real, Carrefour, Auchan, czy Leclerc inaczej prezentuje swoje marki własne. To może być jednym z powodów, który wywołuje zamieszanie w głowach klientów, część sieci kładzie nacisk na niższą cenę kosztem jakości, zaś inni na jakość, kosztem niskiej ceny. Konsumentom trudno się w tym odnaleźć.

Jakie są plany związane z rozwojem marki własnej w Leclercu? Jaki udział mają mieć docelowo produkty sieciowe w obrocie?

To trudne pytanie. Ponieważ punkty odniesienia są bardzo daleko od poziomu udziału marki własnej w Polsce. Na przykład w Wielkiej Brytanii, Niemczech, czy Francji marki własne stanowią od 35 do ponad 40 proc. obrotów sieci. Gdybyśmy w Polsce osiągnęli nawet połowę tego poziomu byłby to doskonały wynik.

Wiąże się to także z tym, że rynek handlowy w Polsce jest o wiele słabiej skoncentrowany niż rynek na Zachodzie Europy, gdzie np. we Francji trzy największe sieci mają w swoich rękach 70 proc. rynku. To powoduje, że marki własne mają bardzo mocną pozycję, chociażby ze względu na siłę zakupową detalistów. W Polsce realia są zupełnie inne, duży udział w rynku mają polskie sieci oraz tzw. handel tradycyjny.

więcej informacji:

Jean-Philippe Magré RSS ALERT    /    E.Leclerc RSS ALERT    /    Auchan RSS ALERT    /    Real RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • f 2011-01-30 13:56:03
    Wiecej produktow marki wlasnej z Francji poprosze. to co juz jest jest sweitnej jakosci ale brkauje napojow gaz i nie gaz sokow chipsow batonow czekolad

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.242.25.198
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.