Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Prezes E.Leclerc Polska na temat współpracy z producentami oraz planowanych podwyżek cen w sklepach

- W ciągu ostatnich miesięcy pojawiły się wśród producentów pokusy aby jednak proponować dystrybutorom podwyżki cen, które nie zawsze były jednak uzasadnione - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Jean-Philippe Magré, prezes zarządu E.Leclerc Polska.

Prezes E.Leclerc Polska na temat współpracy z producentami oraz planowanych podwyżek cen w sklepach
Na zdjęciu: Jean-Philippe Magré, prezes zarządu E.Leclerc Polska

(...)

Jak w czasie kryzysu układały się relacje Leclerca z producentami żywności?

Wraz z nastaniem problemów gospodarczych, część producentów zaczęła obniżać ceny, jednocześnie mniej wydając na akcje marketingowe. W ten sposób próbowali się bronić przed spadkami popytu. Nie chcieli tworzyć za dużo miejsca dla tańszych marek własnych, które mogły zająć na półkach miejsce ich produktów. To jednak było rok temu.

W ciągu ostatnich miesięcy pojawiły się wśród producentów pokusy aby jednak proponować dystrybutorom podwyżki cen, które nie zawsze były jednak uzasadnione. Oczywiście powstały czynniki obiektywne, takie jak susza, deszcze, co przełożyło się na brak surowca lub jego wyższe ceny. Były jednak i takie sytuacje, w których firmy żądały znacznych podwyżek, powołując się na problemy z surowcami na rynku, gdy dany składnik stanowił jedynie 5-10 proc. produktu finalnego. A w tym wypadku wzrostu kosztów surowca nie można bezpośrednio przełożyć na ceny produktu finalnego.

Tym bardziej, że obecnie w niektórych segmentach polski rynek spożywczy jest na tyle mocno skoncentrowany (po przejęciu firm przez potentatów mniejszych firm), że jedynym sposobem na alternatywny produkt dla klienta są marki własne. Dochodzi do tego ponieważ rynek krajowy jest mocno pod wpływem jednego producenta.

W jakich kategoriach koncentracja jest największa? Podobno dużym problemem są negocjacje z producentami olejów?

Zgadza się. Musimy jednak pamiętać o tym, że dla tak skoncentrowanych rynków jedynym alternatywnym źródłem zaopatrzenia jest import a zmienność kursu złotego stanowi wciąż problem jeśli chodzi o zapewnienie stabilnych cen.

Wspomniał Pan o podwyżkach cen towarów związanych z drogim surowcem? Czy w tym roku czekają nas kolejne podwyżki cen?

Moim zdaniem podwyżki zostały już uwzględnione w aktualnych cenach towarów. W ciągu najbliższych miesięcy duże znaczenie dla ewentualnych podwyżek cen będzie miała sytuacja w gospodarce, jeżeli jej rozwój mocno przyspieszy to towarzysząca temu inflacja może przełożyć się na wzrost cen. Gdy jednak patrzę na to, co dzieje się na rynku sądzę, że ceny będą utrzymywać się na stabilnym poziomie. RPP bardzo uważa na poziom inflacji i w przypadku zagrożenia jest gotowa interweniować i podnosić stopy. Myślę, że jest to znak dla wszystkich, że RPP będzie hamować ewentualne zapędy operatorów handlowych, którzy będą chcieli mocno podnosić ceny.

więcej informacji:

Jean-Philippe Magré RSS ALERT    /    E.Leclerc RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • 111 2010-12-06 20:45:33
    Lubie leclerc za wedliny mrozonki szeroko pojete, slodycze ich marki ale tylko zagraniczne swietna jakosć. Fajnie by bylo jak by wporwadzili napoje swojej marki rancuzkie smak na 100proc lepszy od pl wynalazkow

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 184.72.212.254
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.