REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prezes Emperii: Na rynku będzie dochodzić do transakcji pomiędzy Eko Holding, Bomi, Alma, Piotr i Paweł, czy Polomarket

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 17-08-2010, 14:20
Prezes Emperii: Na rynku będzie dochodzić do transakcji pomiędzy Eko Holding, Bomi, Alma, Piotr i Paweł, czy Polomarket

- Nie wierzę aby na rynku handlowym w Polsce można było spokojnie funkcjonować osiągając skalę sprzedaży kilkuset milionów, czy nawet 1-2 mld zł. Sprzedaż takiej wielkości nie gwarantuje utrzymania w przyszłości godziwego zarobku - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Artur Kawa, prezes Grupy Handlowej Emperia.

REKLAMA

(...) 

Jaki pomysł ma zarząd spółki na rozwój Grupy w kraju? Akwizycje i rozwój organiczny w hurcie i detalu to jedno ...

Na polskim rynku w hurcie i detalu jest ciągle dużo miejsca na rozwój organiczny, nie mówiąc już o dużych transakcjach związanych z połączeniem największych działających na nim podmiotów. Moim zdaniem do takich połączeń dojdzie już w najbliższych latach. Co więcej, wydaje się, że nasza Grupa wśród polskich firm handlowych jest obecnie najlepiej przygotowana do tego typu transakcji. Mam tu na myśli potencjał menadżerski, czy wystandaryzowanie wszystkich usług backoffice'owych. Co ważne, nasi akcjonariusze wykazują się ogromną otwartością w tym zakresie, włącznie z akceptacją emitowania nowych emisji akcji, aby dokonać dobrego połączenia. Dzięki temu możemy skutecznie i sprawnie pozyskiwać środki na rozwój.

Podsumowując. Po pierwsze organiczny rozwój Grupy, po drugie przygotowywanie się do potencjalnie dużych fuzji.

Co dokładnie ma Pan na myśli mówiąc „o dużych fuzjach"?

Osobiście nie wierzę aby na rynku handlowym w Polsce można było spokojnie funkcjonować osiągając skalę sprzedaży kilkuset milionów, czy nawet 1-2 mld zł. Sprzedaż takiej wielkości generowana przez firmę ciągle nie gwarantuje utrzymania w przyszłości godziwego zarobku dla właściciela czy akcjonariuszy. W naszym wypadku, największymi akcjonariuszami są fundusze emerytalne, które oczekują od nas bezpiecznego i stabilnego rozwoju, ale jednocześnie chcą, aby zainwestowane pieniądze były pomnażane.

W przypadku naszej firmy nie mam wątpliwości, że będą rozpatrywane w przyszłości duże fuzje i przejęcia. Na polskim rynku będzie dochodzić do transakcji pomiędzy dużymi i średnimi rodzimymi podmiotami, takimi jak Eko Holding, Bomi, Alma, Piotr i Paweł, czy Polomarket. Skala działalności w przypadku tych firm nie gwarantuje ich właścicielom spokojnego snu.

Wątpię, czy mogą ze spokojem powiedzieć: „Mam doskonałą firmę, będę się szybko rozwijał, a tym samym będę mógł sobie pozwolić na wprowadzanie rozwiązań, które obniżą koszty funkcjonowania firmy, co pozwoli mi stworzyć lepszą niż konkurencja ofertę dla klientów". Przy mniejszej skali działania będzie to bardzo trudne.

KOMENTARZE: (5)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Witek (co się na niczym nie zna) 30-08-2010, 09:06:
Przyznam się szczerze iż kiedyś, na zlecenie analizowałem półkę "Stokrotek". Rzeczywiście o konkurencyjności nie ma co mówić. System obrotu towarem mówiąc delikatnie leży. Co ciekawe nie byli winni temu pracownicy niższego czy średniego szczebla ale właśnie centrala, która rządziła systemem dostaw w sposób doktrynerski. Czyli przyjmowali pewne założenia za pewnik i realizowali je wbrew zdrowemu rozsądkowi czy potrzebom rynku. Przykład 1: budowa i rozwój organiczny sieci - każda normalna sieć nie posiadająca Centrum Logistycznego dla wszystkich rodzajów produktów stara się rozwijać terytorialnie, czyli buduje punkty sprzedaży w pobliżu już istniejących. "Super managerowie" Emperii w tym zakresie byli mistrzami, np. sklep w Nowogardzie był oddalony od najbliższej placówki ... 400 km(!). O kosztach transportu, systemie kontroli placówki czy jej oddziaływaniu na handel w regionie nie muszę chyba wspominać. Przykład 2: są strategiczne rodzaje produktów (pieczywo, mięso, nabiał) przez pryzmat których klient ocenia daną sieć (proszę spróbować to na swoim przykładzie czy tam gdzie np. nie ma dobrego chleba idziecie Państwo na zakupy). Ponieważ "managerowie" tej zacnej firmy stwierdzili iż liczy się tylko CENTRALIZACJA zakupów przez kilka lat (!) unikali rozmów z lokalnymi dostawcami tych produktów lub ich dystrybutorami. Wynik był jeden: np. śmierdzące mięso na półkach (dostawy tylko 2 razy w tygodniu) czy czerstwy chleb.
No cóż komentując słowa prezesa powiem krótko to co wiedziała w sklepie Stokrotki prosta kasjerka, Pana managerom zajęło lata przemyśleń, gdyż w końcu przeprosiliście się z Centralizacją. Tylko teraz wasza firma przechyla się w drugą stronę. Podpisujecie umowy z kim popadnie i w wielu strategicznych rejonach zamiast strategicznych lokalnych dostawców macie firmy z łapanki. Mam wrażenie iż ktoś taki jak Product-manager lub category-manager u was w sieci nie istnieje. I jeśli się mylę to jest to tylko cień człowieka pełniacych takie funkcje.

PS. nigdy nie składałem dokumentów do tej sieci i nie zamierzam tego robić.
  • SKLEPIKARZ 27-08-2010, 19:19:
PO PROSTU CHCĄ PRZEJĄĆ JAK NAJWIĘCEJ FIRM , ŻEBY PŁACIŁY HARACZ ZA PRZYNALEŻNOŚĆ DO GRUPY ,,że nie ma sensu działać samodzielnie, a lepiej połączyć się i mieć mniejsze udziały, ale w większym i bardziej konkurencyjnym biznesie.
PANOWIE ZAPOMNIELI DODAĆ , ŻE PRZY OKAZJI SAMI NA TYM NAJLEPIEJ WYCHODZĄ BO GDY FIRMA NIE MOŻE PODOŁAĆ TO I TAK POŻEGNAJĄ JĄ Z HUKIEM , A JEŚLI JEST DOBRA TO DA SOBIE RADĘ I BEZ TYCH MISTRZÓW , ZA TO Z WIĘKSZYMI DOCHODAMI , KTÓRE PRZEZNACZY SOBIE NA WŁASNĄ PROMOCJĘ W HANDLU .
  • Warszawiak 18-08-2010, 09:44:
Emperia? Śmiech na sali. Jestem właścicielem sieci sklepów w Krakowie i Warszawie. Swego czasu kupowałem od nich towar dopóki nie nastąpiły przejęcia przez Emperie. Od tego czasu Tradis przypomina Tofika z kabaretu Ani Mru Mru, zapóźniony intelektualne nieskoordynowany, cicho-ciemny, z cenami z kosmosu(zdarzało się, że towar taniej kupowałem na placu targowym z dłuższymi datami przydatności do spożycia niż oferowała ta pożal się firemka). Do tego dochodzi sieć Delima nie dość że żywcem skopiowana od Almy (ze nikt ich jeszcze o to nie pozwał) to najdrożej ze wszystkich sklepów tego typu to jeszcze żadnego planu na pomysł i rozwój poza mechanicznym. Na szczęście już nie mam nic wspólnego z tym nieporozumieniem, a takich właścicieli jak ja jest coraz więcej.

Zobacz wszystkie komentarze (5)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 308) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH