REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prezes Inquiry: Dynamika rynku spożywczego stawia nas w czołówce państw europejskich

  • Autor: Łukasz Stępniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 13-11-2009, 15:47
Prezes Inquiry: Dynamika rynku spożywczego stawia nas w czołówce państw europejskich

Pierwsza faza kryzysu spowodowała u przedsiębiorców dość racjonalną reakcję. Trudno wskazać firmę, w której nie było redukcji kosztów, odwołanych szkoleń czy imprez, a nawet mniejszych lub większych zwolnień - mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy analitycznej Inquiry sp. z o.o.

REKLAMA

Jednak co najmniej od końca I kwartału bieżącego roku widzimy, że w Polsce kryzys nie jest aż tak dotkliwy. - Branża spożywcza odczuwa go w niewielkim stopniu. Żywność w końcu jest towarem pierwszej potrzeby. Mimo to klimat gospodarczy sprawia, że zarówno producenci, jak i sieci handlowe muszą się dostosować do nowych warunków - zauważa Agnieszka Górnicka.

Zmieniły się postawy konsumenckie. - Mimo że nie było w Polsce naprawdę spektakularnych zwolnień, kryzys ograniczył podaż kredytów, a więc łatwego pieniądza. Poza tym liczą się też nastroje społeczne - skoro jest kryzys, to powinniśmy bardziej ostrożnie wydawać pieniądze, uważniej patrzeć na ceny - mówi prezes Inquiry. - Tę zmianę postaw najbardziej odczuły branże takie jak odzieżowa, AGD czy motoryzacyjna, a także segment luksusowych kosmetyków - dodaje.

Zwraca uwagę, że mimo większej wrażliwości konsumentów na cenę, rynek spożywczy jako całość rośnie, choć w niektórych segmentach sytuacja się znacznie pogorszyła (np. mrożonki, piwo, alkohole). - W rezultacie dynamika rynku spożywczego stawia nas w czołówce państw europejskich co pokazują dane GUS - podkreśla Górnicka.

W jej ocenie sieci handlowe nie boją się kryzysu. - Większość z nich nadal otwiera nowe placówki, natomiast kurczy się drobny handel - zaznacza prezes Inquiry. - Mniejsze sklepy znikają bądź zmieniają szyldy w szybszym niż do tej pory tempie, gdyż samodzielnie nie mają szans na wynegocjowanie konkurencyjnych warunków. Proces ten zaczął się jednak już wcześniej - z danych firmy Nielsen wynika, że liczba małych sklepów spożywczych spadła w 2008 r. do niespełna 60 tys., wobec 66,7 tys. w 2007 r. - informuje.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (29 272) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH