Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Inquiry: Dynamika rynku spożywczego stawia nas w czołówce państw europejskich

  • Autor: Łukasz Stępniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 13-11-2009, 15:47
Prezes Inquiry: Dynamika rynku spożywczego stawia nas w czołówce państw europejskich

Pierwsza faza kryzysu spowodowała u przedsiębiorców dość racjonalną reakcję. Trudno wskazać firmę, w której nie było redukcji kosztów, odwołanych szkoleń czy imprez, a nawet mniejszych lub większych zwolnień - mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy analitycznej Inquiry sp. z o.o.

Jednak co najmniej od końca I kwartału bieżącego roku widzimy, że w Polsce kryzys nie jest aż tak dotkliwy. - Branża spożywcza odczuwa go w niewielkim stopniu. Żywność w końcu jest towarem pierwszej potrzeby. Mimo to klimat gospodarczy sprawia, że zarówno producenci, jak i sieci handlowe muszą się dostosować do nowych warunków - zauważa Agnieszka Górnicka.

Zmieniły się postawy konsumenckie. - Mimo że nie było w Polsce naprawdę spektakularnych zwolnień, kryzys ograniczył podaż kredytów, a więc łatwego pieniądza. Poza tym liczą się też nastroje społeczne - skoro jest kryzys, to powinniśmy bardziej ostrożnie wydawać pieniądze, uważniej patrzeć na ceny - mówi prezes Inquiry. - Tę zmianę postaw najbardziej odczuły branże takie jak odzieżowa, AGD czy motoryzacyjna, a także segment luksusowych kosmetyków - dodaje.

Zwraca uwagę, że mimo większej wrażliwości konsumentów na cenę, rynek spożywczy jako całość rośnie, choć w niektórych segmentach sytuacja się znacznie pogorszyła (np. mrożonki, piwo, alkohole). - W rezultacie dynamika rynku spożywczego stawia nas w czołówce państw europejskich co pokazują dane GUS - podkreśla Górnicka.

W jej ocenie sieci handlowe nie boją się kryzysu. - Większość z nich nadal otwiera nowe placówki, natomiast kurczy się drobny handel - zaznacza prezes Inquiry. - Mniejsze sklepy znikają bądź zmieniają szyldy w szybszym niż do tej pory tempie, gdyż samodzielnie nie mają szans na wynegocjowanie konkurencyjnych warunków. Proces ten zaczął się jednak już wcześniej - z danych firmy Nielsen wynika, że liczba małych sklepów spożywczych spadła w 2008 r. do niespełna 60 tys., wobec 66,7 tys. w 2007 r. - informuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 944) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH