Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes OMD: Jeśli producenci żywności nie zbudują silnych marek, skończą jako podwykonawcy dla sieci handlowych

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 30-06-2017, 14:33
Prezes OMD: Jeśli producenci żywności nie zbudują silnych marek, skończą jako podwykonawcy dla sieci handlowych
Jakub Bierzyński, prezes domu mediowego OMD; fot. PTWP

- Jeśli branża spożywcza nie weźmie się za budowanie własnych marek, to producenci skończą jako bezimienni podwykonawcy dla sieci handlowych – oczywiście za najniższą możliwą cenę - ostrzega Jakub Bierzyński, prezes domu mediowego OMD.

Podczas wywiadu na temat strategii budowania brandów w branży spożywczej w Polsce, z Jakubem Bierzyńskim zastanawialiśmy się czy tylko markowi producenci mają dobrą pozycję do negocjacji z sieciami handlowymi. Prezes opowiedział nam o przykładzie Wedla, który nie godząc się na warunki sieci Biedronka, wyszedł z niej, a później został "poproszony" o powrót.

- Ucieczką od tego jest budowa dużej marki jak np. Wedel, który wyszedł z Biedronki. Pracowaliśmy nad nowym otwarciem marketingowym dla marki i to się udało. Sprzedaż niezależnie od Biedronki dynamicznie rosła w innych kanałach. Owszem, na początku wyjście z dyskontu spowodowało gwałtowny spadek sprzedaży, natomiast nowe kampanie zrekompensowały częściowo te straty. Cena w jednym kanale dystrybucji może zaniżyć całkowite obroty producenta, bo traktowana jest jako punkt odniesienia dla przez innych partnerów, stąd decyzja o wyjściu marki Wedel. Po pół roku udało się zwiększyć wyniki. Natomiast dyskont poniósł jeszcze większe straty, ponieważ przełożyło się to negatywnie na sprzedaż całe segmentu słodyczy. W końcu Biedronka doszła do wniosku, że Wedel musi powrócić na ich półki - mówił nam prezes OMD.

Jak zaznaczył, jest to przykład, dlaczego warto dbać o markę, ponieważ to dla niej klienci przychodzili po słodycze do dyskontu.

- Tylko dysponując silną marką producenci stają się równorzędnymi partnerami w negocjacjach z sieciami handlowymi. W przeciwnym razie są przez nie traktowani wymiennie co bardzo negatywnie odbija się na poziomie realizowanych cen a co za tym idzie marż i zysków. Dyktat handlowców kończy się zazwyczaj dopłatami do tak zwanych usług marketingowych i kosztem dużych obrotów producenci ponoszą straty - dodał.

Zaznaczył, że jeszcze 5 lat temu cały sektor żywności wydawał na marketing tyle samo co marki handlowe. Teraz handel wydaje dwa razy więcej od producentów żywności, a to oznacza, że klienci będą wkrótce utożsamiać produkty nie z producentami, a z markami handlowymi, w których robią zakupy, jak Lidl czy Biedronka. Te firmy mają potencjał do wypromowanie swoich brandów wędlin czy serów poprzez wielkie kampanie. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (5)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Kubanek 03-07-2017, 08:57:
Zgadzam się z TD. Wiem doskonale jak to wygląda w RFN czy innych krajach, więc proszę mnie tu nie pouczać. Osobiście jestem wielkim zwolennikiem marek własnych, dlatego, że jestem na tyle zorientowany, że wiem, co się za nimi, bardzo często kryje. Nie mam zamiaru przepłacać za ten sam produkt, tyle, że pod marką producenta, nawet jeśli cena jest wyższa o 10 procent. Nie ma sensu, szczególnie przy droższych produktach. Zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć na dużo droższy produkt niż ten rzekomo "markowy".
Generalnie rzecz biorąc marka własna to dzisiaj taki sam towar jak produkt markowy. Dzisiaj mamy podział na sektorowe marki własne, są tanie, są w średniej cenie, są produkty w kategoriach luksusowych. A kto, na tym najwięcen zarabia nie gra roli, mamy wolny rynek, każdy robi tak jak mu najwygodniej.
  • TD 03-07-2017, 08:01:
Potrzebne sa zarowno silne brandy jak i marki wlasne. W Polsce silnych brandow jest az za duzo wiec czarne wizje pana Bierzynskiego to tylko lament prezesa, ktoremu ucieka kasa. Caly swiat sie dawno sowoil z tym ze jest miejsce na marki wlasne i jest miejsce na produkty brandowe. Tylko w Polsce ciagly lament. Udzial marek wlasnych w PL jest niski i bedzie rosl a brandy nigdy nie zniknal.
  • Nie trzeźwy 02-07-2017, 09:47:
A kto Tobie powiedział że na markach własnych taki dyskont ma mniejszą marżę? Każda sieć mająca markę własną ma na niej najniższą cenę i najwyższą marże. Problem sieci jest teraz inny- producenci ktorzy "zdejmowali gacie" żeby tłuc marki własne mają taki wzrost kosztów pracy( i bardzo dobrze) że nie są wstanie za takie pieniądze produkować ich marek. Dlatego niech kubanek pojedzie do niemieckiej edeki czy lidla i zobaczy jaka jest różnica ceny na maśle, wodzie mineralnej. I u nas bedzie to samo marka własna od lidera danej kategori bedzie się różniła max o 5-10%

Zobacz wszystkie komentarze (5)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 983) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 268)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH