Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes PFPŻ: Średnie ceny żywności w tym roku nie wzrosną powyżej 6 proc.

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 01-04-2011, 14:26
Prezes PFPŻ: Średnie ceny żywności w tym roku nie wzrosną powyżej 6 proc.
Andrzej Gantner, dyrektor generalny PFPŻ

Średnie ceny żywności w tym roku nie wzrosną więcej niż o 6 proc. - ocenia dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner. Jego zdaniem, w najtrudniejszej sytuacji znalazły się obecnie firmy średnie, które mogą wypadać z rynku.

- Głównie drożeją produkty niskoprzetworzone, czyli tanie. Tutaj nastąpiła podwyżka nawet o 20 proc., ale ona nie przekłada się na dramatyczną podwyżkę całej żywności - mówi Andrzej Gantner w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Dyrektor generalny PFPŻ przypomniał, że w 2010 roku ceny żywności wzrosły średnio o około 3 proc.

- Nie wierzę, że średnie ceny w tym roku wzrosną o 10-15 proc. Myślę, że jeśli ceny dojdą do 6 proc., czyli będzie dwukrotnie szybsze tempo ich wzrostu niż w zeszłym roku, to będzie wszystko - powiedział.

Dodał, że w niektórych grupach produktów wzrosty cen będą bardziej dotkliwe, np. w segmencie pieczywa, czy owoców i warzyw.

Andrzej Gantner ocenia, że w najbliższym czasie rynek spożywczy w Polsce czeka konsolidacja, której podlegać mogą głównie firmy średnie.

- Uważam, że w najcięższej sytuacji będą średnie firmy. Z jednej strony nie mogą one zaoferować bardzo niskich cen, a z drugiej strony nie posiadają silnych brandów. Są więc wypierane z półki przez marki własne sieci, a jednocześnie nie są w stanie konkurować z silnymi brandami wspieranymi marketingowo. Te firmy prawdopodobnie będą musiały likwidować asortyment - mówi dyrektor generalny PFPŻ.

- Na pewno cały czas będzie postępował proces konsolidacji, np. w segmencie mięsa, czy mleka. W ten sposób, średnie firmy będą częściowo wypadać z rynku - dodaje Andrzej Gantner.

O przyszłość nie muszą natomiast martwić się bardzo małe firmy. Zdaniem dyrektora generalnego PFPŻ, mają one zazwyczaj bardzo mocną pozycję na rynku lokalnym i grono stałych klientów. Nie muszą inwestować dużych środków na reklamę i marketing.

- Małe firmy są bardziej elastyczne, mają specyficzne produkty, których nie wyprodukuje duży koncern. Potrafią łączyć się w grupy przetwórców, by wspólnie realizować działania proeksportowe - tłumaczy Gantner.

I dodaje, że struktura segmentu przemysłu żywnościowego w całej Unii Europejskiej jest bardzo podobna - zazwyczaj około 70 proc. firm działających na rynku to firmy małe i bardzo małe.

Czytaj także:

Minister rolnictwa: Nie spodziewałbym się dużych spadków cen żywności

Rosnące ceny żywności mogą zaszkodzić całej gospodarce

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Prada 01-04-2011, 16:46:
Prezes czy dyrektor generalny w końcu...? :-)

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 108) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH