Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Prezes SAF: Są możliwości odzyskania opłat półkowych pobranych przez sieci handlowe

Zapadają kolejne wyroki zasądzające zwrot opłat półkowych pobranych przez sieci handlowe od dostawców. Nasi klienci odzyskują nawet po kilka milionów złotych od zagranicznych i polskich sieci handlowych - mówi serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Gąszczak, prezes SAF S.A.

Prezes SAF: Są możliwości odzyskania opłat półkowych pobranych przez sieci handlowe
Marcin Gąszczak, prezes SAF S.A.

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 15-02-2012, 14:15

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16.04.1993r. jasno określa stosunek prawa polskiego do tego typu praktyk: Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez (...) pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży.

Międzynarodowe sieci handlowe, wkraczając na polski rynek w latach 90., były nie tylko spełnieniem marzeń przeciętnego Polaka o łatwym dostępie do szerokiego asortymentu potrzebnych mu dóbr. Dawały też producentom nadzieję na rozwój dzięki poszerzeniu rynków zbytu. Wraz ze stabilizacją w polskiej gospodarce i zdobywaniem coraz większej części rynku, sieci marketów (także rodzimych) zaczęły dyktować swoim dostawcom coraz bardziej dotkliwe warunki współpracy. Samo wprowadzenie towaru na marketowe półki wiąże się dziś z uiszczeniem opłaty. Sytuacja powtarza się przy kolejnych dostawach. Nie dziwię się, że kierowani wizją ogromnej sprzedaży dostawcy godzili się i nadal godzą na takie warunki - mówi prezes SAF. - Sytuacja się jednak zmienia, kiedy opłacalność współpracy z sieciami balansuje na granicy. Bardzo często todostawcy rezygnują ze sprzedaży swoich produktów w super- i hipermarketach, nie wiedząc nawet o możliwości odzyskania uiszczonych opłat - dodaje.

Jak mówi Dariusz B., właściciel firmy dostarczającej przez 10 lat warzywa do jednej z sieci delikatesów: Kiedy zysk ze współpracy z siecią zaczął ledwie pokrywać ponoszone koszty, a stawiane nam były kolejne warunki, podjęliśmy decyzję o zakończeniu dostaw. W niedługim czasie dowiedzieliśmy się o możliwości odzyskania bezprawnie zabranych pieniędzy - faktycznie je otrzymaliśmy.

Dodaje, że zakończenie dostaw nie pogorszyło sytuacji firmy. Wejście na drogę sądową z sieciami handlowymi nie wiąże się z rozwiązaniem współpracy z innymi marketami, co budzi powszechne obawy. Jeden z klientów spółki SAF z branży mleczarskiej, chcący zachować anonimowość mówi, ze pomimo wyjścia z jednej z sieci i podjęciu działań mających na celu odzyskanie od niej uiszczonych opłat półkowych, nadal dostarczamy swoje towary do sklepów innych koncernów. - Wiemy jednak, że współpraca ma sens dopóki jest opłacalna. Narzucane przez sieci opłaty są ukrywane na fakturach pod różnymi pozycjami. Najczęściej są to: usługi marketingowe i logistyczne, rabaty potransakcyjne, koszty karty lojalnościowej, otwarcie nowego marketu, bonusy bezwarunkowe, bonusy warunkowe i wiele innych. Pomysłowość sieci jest nieograniczona, jednak sądy nie dają się zwodzić. Pomimo pozornie bezpiecznych tytułów opłat, każdorazowo badany jest ich rzeczywisty charakter - niezmiernie ważne są wszelkie dowody w sprawie, w tym zeznania stron i świadków dotyczące prawdziwych ustaleń.

więcej informacji:

Marcin Gąszczak RSS ALERT    /    SAF RSS ALERT    /    opłaty półkowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.163.22.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.