Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Prezes sieci Profi: Polscy dostawcy nie wykorzystują szans jakie daje rumuński rynek

Rośnie sprzedaż polskich produktów w sklepach należących do Profi Rom Food. Zdaniem Pawła Musiała, szefa rumuńskiej sieci potencjał eksportowy jest dużo większy, ale polscy dostawcy nie potrafią go wykorzystać.

Prezes sieci Profi: Polscy dostawcy nie wykorzystują szans jakie daje rumuński rynek
Paweł Musiał, prezes sieci rumuńskiej sieci Profi Rom Food: - Polskie towary, przede wszystkim żywność, generują obecnie 1,75-proc. obrotów naszych sklepów (dane za okres styczeń-kwiecień 2013 r. - red.), w roku ubiegłym był to niecały 1-proc. W latach 2013/14 udział polskich produktów w obrotach sieci może wzrosnąć do ok. 2,5 proc.
Ponad rok temu rumuńska sieć Profi Rom Food uruchomiła swoje przedstawicielstwo w Krakowie, które miało pomóc polskim firmom w rozwoju eksportu na rynek rumuński. Produkty rodzimych producentów miały trafiać na półki sklepów Profi.

Projekt jest systematycznie rozwijany, obecnie w prawie 170 sklepach Profi sprzedawanych jest ponad 200 produktów importowanych prosto z Polski, rok temu było ich jedynie 60. W ubiegłym roku firma współpracowała z 19 dostawcami, teraz jest ich już ponad 40.

- Polskie towary, przede wszystkim żywność, generują obecnie 1,75-proc. obrotów naszych sklepów (dane za okres styczeń-kwiecień 2013 r. - red.), w roku ubiegłym był to niecały 1-proc. W latach 2013/14 udział polskich produktów w obrotach sieci może wzrosnąć do ok. 2,5 proc. - mówi Paweł Musiał. Przedstawiciel Profi uważa, że docelowy udział polskich produktów w obrotach sieci może być znacznie wyższy.

W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2013 r. obroty TOP20 firm współpracujących z Profi oscylowały w przedziale od 100 do 900 tys. euro.

Z rumuńskim operatorem współpracują m.in. takie firmy z Polski jak: Tago P.P.C Tadeusz Gołąbiewski, Keeppe Trade Partners, Gold Drop, Dan Cace Polonia, Delic Pol, Contimax, F.H.P Velvet-Bis, ZWC Milano, CMC, Z.P.S Jamar, ZPC Janusz Chojecki, Best Brands, Limpol, Hygienika, ZPOW Orzech, Greek Trade, Makarony Polskie, Wawel, Provitus, Stovit, ZPH Argo, Good Food, Śnieżka Invest, Mamut, czy Pifo.

Swoje produkty w placówkach Profi sprzedaje także Grupa Maspex. Jednak są to towary produkowane na miejscu w Rumunii, a tym samym nie kwalifikują się one do portfolio produktów importowanych z Polski.

Jak przyznaje szef Profi, pierwotne założenia dotyczące rozwoju importu polskich towarów były bardziej optymistyczne, miał on rosnąć znacznie szybciej. Jednak Paweł Musiał dodaje, współpraca idzie całkiem nieźle, ale potencjał ciągle nie jest wykorzystany.

- Czasami mam nawet wrażenie, że polscy przedsiębiorcy ignorują rynek rumuński jako mało atrakcyjny. Wydaje mi się to dość kuriozalne. Słyszę zapowiedzi podboju przez polskich przedsiębiorców dalekich rynków Azji i Afryki, a jednocześnie pomijany jest dający duże szanse rozwoju rynek rumuński z ponad 20 mln potencjalnych konsumentów. To jest trudne do zrozumienia, bo Rumunia to rynek położony dużo bliżej i lepiej skomunikowany siecią dróg, co oznacza niższe koszty. W dodatku konsumenci chętnie sięgają po produkty z Polski - wylicza Paweł Musiał. I dodaje: - Współpraca z nami po prostu się opłaca. Średnia marża współpracujących z nami producentów oscyluje wokół 22 proc.

Sieć Profi Rom Food zarządza na rynku rumuńskiego siecią ok. 170 supermarketów. Spółka należy do polskiego funduszu inwestycyjnego Enterprise Investors.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Paweł Musiał RSS ALERT    /    Profi Rom Food RSS ALERT    /    Rumunia RSS ALERT    /    eksport żywności RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.90.86.231
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.