Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Żabki: Kryzys to dobry moment na szybszą ekspansję sieci handlowych

  • Autor: ŁS, portalspozywczy.pl
  • Data: 12-12-2011, 14:54
Prezes Żabki: Kryzys to dobry moment na szybszą ekspansję sieci handlowych
- Nastroje na rynku handlowym nie są najlepsze - mówi Jacek Roszyk, prezes Żabka Polska

- To co dzieje się w takich krajach jak Grecja, czy Włochy nie poprawia nastrojów ani rynków kapitałowych, ani zwykłego konsumenta. Widać, że obecny rok jest dla handlu detalicznego w Polsce gorszy niż rok 2010 - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Jacek Roszyk, prezes Żabka Polska.

Jak wyjaśnia prezes sieci Żabka, w I kw. tego roku, po raz pierwszy od 8 lat zanotowano spadek wartości sprzedaży produktów FMCG. II kw. był trochę lepszy, ale rozczarowały wyniki sprzedaży w lipcu. - Nastroje więc nie są najlepsze. Należy podkreślić, że wyniki sieci są różne w zależności od formatu w jakim dany operator handlowy działa. Nie można uogólniać i mówić że wszędzie jest źle. Można powiedzieć, że mamy obecnie zdecydowanie czas dyskontów. Pytanie brzmi, czy są to jedynie trendy związane z koniunkturą, czy może są to trendy strukturalne, długookresowe zmiany w nawykach zakupowych konsumentów? - zastanawia się Jacek Roszyk.

Od 3-4 lat duże problemy w funkcjonowaniu mają hipermarkety. - Według badań, które ostatnio widziałem możliwości rozwoju formatu hipermarketów już się wyczerpały. To co pokazuje ten raport - porównując polski rynek do krajów zachodniej Europy - to perspektywa dynamicznego rozwoju sklepów dyskontowych, a także rozwoju sklepów działających na rynku proximity, czyli marketów zlokalizowanych blisko klienta „po sąsiedzku". Będzie rozwijał się również format convenience, czyli sklepów najbliżej klienta. Każdy z tych formatów zaspokaja inne potrzeby konsumenta, od zakupów cotygodniowych, po zakupy codzienne. Klienci sklepów Żabka deklarują w ankietach, że odwiedzają nasze sklepy dwa, trzy razy w tygodniu. W tym będziemy szukać swoich szans i na tym opieramy naszą strategię rozwoju - tłumaczy prezes Żabka Polska.

I dodaje: - Jeśli chodzi o generalną sytuację, to rok 2012 będzie bardzo podobny do roku 2011. Nie spodziewałbym się jakiegoś przełomu na lepsze, chociażby ze względu na to co dzieje się w światowej gospodarce i co z pewnością przełoży się na zachowania konsumentów w Polsce.

Jak więc w tej trudnej sytuacji gospodarczej będzie rozwijał się rynek handlowy? - To pytanie dotyczy raczej tego, jak poszczególni gracze działający w ramach danych sektorów handlu będą potrafili wykorzystać nadarzające się okazje - mówi Jacek Roszyk.

Zdaniem prezesa Żabki firmy, które mają mocny bilans, mają regularne i pozytywne przepływy gotówkowe mogą przyspieszyć swój rozwój, a także zdynamizować rynek handlowych. - To moim zdaniem dobry moment na szybszą ekspansję. Dużo firm handlowych, złapało zadyszkę, wiele z nich przeinwestowało, wybierając szybszy rozwój kosztem jakości otwieranych lokalizacji. Teraz musiały się skoncentrować na ograniczeniu kosztów, a nie rozwoju, tym samym jest to szansa dla pozostałych sieci, które potrafią znaleźć balans między tempem ekspansji, a jakością lokalizacji, w których otwierają placówki handlowe. Dodam, że przykłady sieci, które przeinwestowały można znaleźć wśród spółek notowanych na warszawskiej giełdzie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • ajent 12-12-2011, 17:51:
Pan Roszyk od lat powtarza brednie o rozwoju sieci o przejęciach wejściu na giełdę. W propagandowej gazetce "Razem" przyznaje że sklepy żabka kojarzone są przez klientów z alkoholem i papierosami. Od lat sieć nie rozwija się a jedynie trwa ciągła rotacja ajentów pracujących dla żabki. Sklepy zmieniają ajentów średnio co dwa trzy lata. Na forum ajentów zamieszczono dane dotyczące rotacji obrotów i "zysków" osiąganych przez ajentów.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 798) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH