REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Private label to już 30 proc. rynku

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 09-10-2013, 10:25
Private label to już 30 proc. rynku
Fot. PTWP

Jak wynika z badań PLMA Private Label Yearbook, obecnie co trzeci produkt na sklepowych półkach jest już marką własną. Ich wartość na rynku produktów w Polsce może wynieść nawet 90 miliardów złotych. Przyczyną takiej popularności produktów private labels może być fakt, iż jest to opłacalne dla obu stron - ocenia firma ZPC Brześć.

REKLAMA

- Sieć może przyciągnąć klientów i wzmocnić ich lojalność z marką, kiedy kupują tak naprawdę produkty Carrefoura, Tesco, Lidla itd. Ponadto, może sobie pozwolić na większą elastyczność w doborze asortymentu, stawianie na innowacyjne produkty, co pomaga odróżnić się od konkurencji. Na dłuższą metę wpływa to na poprawę działań komunikacyjnych i marketingowych - ocenia spółka.

Dla dostawców jest to z kolei szansa na dotarcie ze swoimi wyrobami do większej rzeszy klientów, a niekiedy też jedyna szansa utrzymania na rynku. Umowa z siecią handlową niesie za sobą nie tylko gwarancję stałych zamówień, ale też podniesienie jakości produktów, w związku z częstszą kontrolą i nadzorem. Współpraca sieci z dostawcą pomaga też szybciej dopasować się do zapotrzebowania rynku.

Zakład Produkcji Cukierniczej Brześć do niedawna dostarczał on swoje produkty do sklepów Lewiatan i POLOmarket, ale wkrótce mają dołączyć do tego grona dwie kolejne sieci. Popularność zdobywa przede wszystkim słomka ptysiowa. Produkty eksportowane przez tę firmę, sprzedawane są także w markach własnych zagranicznych sieci handlowych.

- Polacy coraz chętniej skłaniają się do zakupu marek własnych nie tylko ze względu na cenę, która de facto jest istotna, ale przede wszystkim na jakość, która wcale nie odbiega od standardów wyznaczanych przez wielkie koncerny spożywcze - wyjaśnia Arkadiusz Drążek, dyrektor handlowy ZPC Brześć.

Na zmianę tendencji zakupowych Polaków duży wpływ wywarł kryzys ekonomiczny, który sprawił, że musieliśmy bardziej niż kiedykolwiek zacisnąć pasa, przez co chcąc nie chcąc, wybór często padał na marki własne, konkurujące przede wszystkim pod kątem ceny. Taki trend jest zauważalny jednak nie tylko w naszym kraju, ale także w innych państwach Europy Zachodniej. Dla przykładu, w Szwajcarii 53 proc. wszystkich sprzedawanych produktów jest sygnowanych marką własną, w Hiszpanii 51 proc., a w Polsce obecnie około 30 proc.

- Decyzja firmy o tym, czy zawierać umowę z siecią handlową, nie może być podejmowana pochopnie. Potrzebna jest rozsądna kalkulacja, czy przedsiębiorstwo posiada wystarczającą moc produkcyjną, aby zaspokoić potrzeby klienta. W innym wypadku firma może zwyczajnie zaprzestać swoją działalność, co z pewnością nie stanie się w przypadku dużej sieci handlowej - podkreśla spółka.

ZPC Brześć zastanawia się, czy w Polsce uda się kiedykolwiek osiągnąć pułap 50 proc. wszystkich produktów sprzedawanych pod marką własną. - Pomimo wyraźnej tendencji wzrostowej, najwyższej w Europie, ciężko się spodziewać, aby zakłady wytwarzające wyroby z zakresu „private labels" stały się własnością operatora sieci, tak jak to jest na Zachodzie - ocenia.

Przeczytaj także:

W Polsce rośnie sprzedaż produktów private label

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 484) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH