Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Programy lojalnościowe kosztują firmy w tym sieci handlowe od 0,5 do 2 proc. przychodów netto

  • Autor: Fragmenty tekstu za bankier.pl/Polskie Stowarzyszenie Public Relations
  • Data: 28-11-2010, 13:44

Przeciętny Amerykanin to członek 13 programów lojalnościowych. Polacy choć szybko przyzwyczajają się do otrzymywania prezentów i nagród są najmniej lojalnymi klientami w Europie. Programy lojalnościowe kosztują firmy od 0,5 do 2 proc. przychodów netto. Jednak gra warta jest świeczki, bo przywiązanie klientów do marki warunkuje nie tylko zyski, ale wzmacnia też stabilność sprzedaży i udział przedsiębiorstwa w rynku.

Punkty za paliwo, rachunki telefoniczne, zakup perfum czy artykułów spożywczych, gratisy, zniżki, prezenty i bezpłatne usługi w ramach karnetów - wszystko to dla stałych klientów, których poziom zadowolenia i przywiązania do firmy nie jest bezinteresowny. Na programach lojalnościowych zyskują też organizatorzy, choćby przez aktywizowanie użytkowników do pełnienia funkcji adwokatów marki, przyciąganie nowych nabywców, wyprzedzanie działań konkurencji czy przez możliwość testowania nowych produktów i usług w gronie „swojaków".

Standardowe akcje ATL czy nawet BTL nie przynoszą już takich efektów jak kiedyś. Firmy chcąc utwierdzić swoich klientów o dobrym wyborze sięgają po zróżnicowane narzędzia marketingowe. Ponadto z badań wynika, że w okresie spowolnienia gospodarczego uczestnicy programów lojalnościowych przywiązują większą wagę do zbierania punktów. Nic w tym dziwnego ponieważ zmniejszanie naszej siły nabywczej automatycznie skłania nas do oszczędności. Warto też pamiętać o grupie klientów spekulacyjnych (co trzeci uczestnik programów), którzy uwrażliwieni na wysokość ceny dokładnie analizują opłacalność swoich decyzji konsumenckich.

Przedsiębiorstwa stają na głowie, by osiągnąć pozycję jedynej wybranej marki. Dlatego czasami programy wzbogacane są różnymi działaniami w postaci spotkań, eventów, szkoleń czy wyjazdów integracyjnych dla członków klubu konsumenta. Wszystko dlatego, że poziom zadowolenia klienta będącego w centrum uwagi wzrasta o 13%, przy jednoczesnym spadku skłonności do krytyki. Stratedzy określający rynkowe tendencje nazywają to zjawisko ‘lovemarks'.

W Polsce również sporą aktywnością wykazuje się branża handlowa choć nie ustępuje jej telekomunikacyjna. Sieci telefonii komórkowej już od lat nagradzają swoich użytkowników punktami zamienianymi na nagrody, zniżki na zakup telefonów czy darmowe minuty. Pierwszy program nazwany wdzięcznie Stokrotka wprowadziła Era.

W przypadku punktów otrzymywanych na stacjach benzynowych wartość otrzymywanych w zamian nagród wliczona jest w cenę paliw. Nie przeszkadza to jednak kupującym, którzy świadomie ponoszą większe koszty, by raz na jakiś czas odebrać wybrany z katalogu upominek.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 611) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH