Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Przeczytaj cały wywiad z Krzysztofem Badowskim, partnerem Roland Berger

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 04-10-2011, 10:47
Przeczytaj cały wywiad z Krzysztofem Badowskim, partnerem Roland Berger
Krzysztof Badowski, partner Roland Berger

Z partnerem Roland Berger, Krzysztofem Badowskim, rozmawiamy na temat konsolidacji w handlu, roli, jaką w tym procesie odgrywają fundusze inwestycyjne oraz prognoz wzrostu poszczególnych formatów sklepów.

Na rynku FMCG sporo się dzieje. Jesteśmy świadkami dużych transakcji, konsolidacja trwa. Jak może ona potoczyć się dalej?

Zmienia się obraz tego rynku, różne formaty zaczynają zdobywać inną pozycję, można zauważyć przetasowanie między formatami funkcjonującymi w Polsce. Najszybciej rośnie format dyskontów, który podbija polski rynek. Jest to fenomen na naszym rynku, bo format dyskontowy w takiej formuje, w jakiej działa w Polsce, nie jest tak bardzo popularny w Europie.

W tym segmencie, w którym liderem jest Biedronka, nie będzie raczej dużych ruchów konsolidacyjnych, a jeśli już to pomiędzy mniejszymi graczami, do których należą: Lidl, Netto i Aldi.

Na drugim końcu jest segment hipermarketów, które są w stagnacji. Na naszym rynku nie ma już dużo miejsca na kolejne sklepy tego formatu. Sieci jest sporo, wydaje się, że jest ich dużo jak na kraj wielkości Polski i tutaj coś może się wydarzyć.

Niektórzy twierdzą, że na polskim rynku jest miejsce najwyżej dla 5 sieci, w tym dwóch dyskontów. Inni uważają, że ten rok będzie kluczowy i sieci będą podejmować decyzje, co dalej. Czy zgadza się Pan z tą opinią?

Myślę, że ten rok nie będzie jeszcze rokiem przełomowym. Mamy cały czas 4 sieci dyskontowe i 4 sieci hipermarketowe oraz wiele sieci supermarketów, przy czym Kaufland i Leclerc pod względem powierzchni są na pograniczu super i hipermarketów. Widać, że sieci inwestują, np. Leclerc odkupił operacje Billi w Polsce. Carrefour i Tesco patrzą na każdą możliwość transakcyjną, która pojawia się na rynku polskim, więc widać, że jest cały czas zainteresowanie rozwojem. Carrefour jest bardzo zaawansowany w swoim myśleniu wieloformatowym. Np. ostatnio postanowił uruchomić nowy format, konkurujący bezpośrednio z Żabką.

Czy jednak to dobra droga dla sieci handlowych - pójście w kierunku różnych formatów? Może lepszą strategią jest raczej pójście w liczbę sklepów, jak robi Biedronka?

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 820) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH