Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Przeczytaj wywiad z Marcinem Sadlejem z CC Group, na temat konsolidacji w handlu

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 11-05-2011, 13:15
Przeczytaj wywiad z Marcinem Sadlejem z CC Group, na temat konsolidacji w handlu
Marcin Sadlej, partner zarządzający w CC Group.

Fundusze private equity, inwestując w firmy handlowe, interesują się bardziej spółkami z sektora detalicznego. Dla inwestorów giełdowych najważniejsza jest kwestia, jak szybko spółka może rosnąć - mówi w rozmowie z serwisem portal spożywczy Marcin Sadlej, partner zarządzający w CC Group.

Czy zainteresowanie funduszy inwestycyjnych polskimi sieciami handlowymi jest duże?

Fundusze czysto finansowe, które inwestują na giełdzie, nie są zainteresowane żadną konkretną branżą. Z ich punktu widzenia liczy się tak naprawdę zwrot z inwestycji, fundusze te traktują swoje udziały w takiej firmie czysto finansowo i nie ingerują w żaden sposób w zarządzanie. Z ich punktu widzenia pytanie zasadnicze brzmi: Jak szybko firma może się rozwijać?

Ogólnie rynek detaliczny w branży handlowej nie rozwija się szybko, mniej więcej w tempie wzrostu PKB. Dlatego dla funduszy finansowych interesujące są firmy, które są w stanie rosnąć organicznie np. proponując klientom dużo ciekawszy format albo są w stanie rosnąć skutecznie poprzez przejęcia i udowodniły to historycznie, czego przykładem jest Eurocash. Jeśli robią to systematycznie, to uzyskują od inwestorów wysokie wyceny i są w stanie pozyskać kapitał.

Jeśli mówimy o funduszach typu private equity, to są to inwestorzy zupełnie innego typu. Myślę, że z natury są oni bardziej zainteresowani detalem niż hurtem, czy dystrybucją, bo dla tego typu inwestorów bardzo istotna jest gospodarka kapitałem obrotowym.

W przypadku sklepów detalicznych można uzyskać zjawisko ujemnego kapitału obrotowego. Jeśli sklep ma odpowiednią rotację produktów na półce, to jest w stanie finansować się kapitałem dostawców. W związku z tym mniej potrzebuje pieniędzy, by otwierać kolejne sklepy, czyli z punktu widzenia funduszu mniej trzeba zainwestować w firmę. W przypadku hurtu i dystrybucji, to zjawisko raczej nie występuje, a jeśli już, to w znacznie mniejszym zakresie. Hurtownicy i dystrybutorzy muszą częściowo finansować swoich odbiorców. Tutaj fundusz musi zaangażować dużo więcej kapitału.

Czy polskie sieci spełniają oczekiwania funduszy typu private equity i czy są jeszcze na polskim rynku takie sieci, które mogą być dla nich atrakcyjne?

Fundusz private equity myśli w podobnych kategoriach jak fundusze finansowe, tylko ma inny horyzont inwestycyjny. Fundusze inwestujące na giełdzie myślą perspektywą roku lub dwóch lat i konkretnych wyników. Fundusze private equity myślą kategoriami 4 do 7 lat inwestycji i patrzą, czy w tym czasie są w stanie osiągnąć zakładany przez siebie minimalny zwrot z inwestycji .

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 467) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH