Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Przemysł spożywczy maksymalizuje zyski kosztem jakości produktów i konsumenta

  • Autor: www.wyhacz.pl
  • Data: 30-10-2008, 14:26

Ponad połowa amerykańskich dzieci ma nadwagę. Problem zaczyna dotykać także polskich nastolatków. Wszystko przez śmieciowe jedzenie serwowane w barach szybkiej obsługi - pisze serwis www.wyhacz.pl.

Właściciele tych "restauracji" starają się za wszelką cenę naprawić swój wizerunek. Reklamują "świeże sałatki" i "lekkie śniadania". Organizują różnego rodzaju akcje, które mają pomóc w ograniczeniu otyłości - szczególnie wśród nieletnich. Niestety, większość tego typu inicjatyw to marketingowe zagrywki, które mają niewiele wspólnego z rzeczywistymi akcjami społecznymi.

Według danych amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu producenci żywności przeznaczają rocznie 1,6 miliarda dolarów na reklamę skierowaną wyłącznie do dzieci. Obejmuje ona telewizję, radio, plakaty w sklepach i banery w internecie. Niektóre szacunki mówią nawet o 10 miliardach USD przeznaczanych co roku na tego typu inicjatywy (tę liczbę opublikował prestiżowy "Journal of Public Health Policy" w 2006).

Kampanie reklamowe bardzo często wykorzystują postacie z bajek, które "zachęcają" do jedzenia śmieciowych produktów. Prawda jest naginana także podczas tworzenia raportów na temat wpływu fast foodów na zdrowie. Prawie każdemu obiektywnemu dokumentowi towarzyszy drugi, sponsorowany przez branżę, który bagatelizuje zagrożenia związane z konsumpcją nafaszerowanych konserwantami i hormonami kanapek.

David Ludwig, pediatra, redaktor pisma "Journal of the American Medical Association" stwierdził: - Jeśli jakieś badanie jest sponsorowane przez producentów żywności można być pewnym, że raportowi końcowemu bliżej będzie do reklamy niż do naukowego dokumentu.

Kolejnym problemem są niejasne powiązania między producentami żywności a profesjonalnymi organizacjami. I tak na przykład Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyków akceptuje dotacje od firm pokroju Coca - Coli. W zamian za to przedstawiciele producenta napojów mają wstęp na spotkania czy konferencje. Mogą tam bez przeszkód promować swój punkt widzenia i lobbować na rzecz śmieciowego jedzenia.

Ale w tym układzie działają nie tylko spółki bezpośrednio kojarzone z fast foodami. Nestle przyznało ostatnio w swoim korporacyjnym blogu, że niektóre broszury informacyjne dotyczące różnych produktów żywnościowych są bezpośrednio sponsorowane przez producentów. Dzięki temu na przykład grupa firm sprzedająca baraninę mogła bez problemu wydać pod szyldem Nestle ulotkę promującą zalety tego rodzaju mięsa.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 733) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH