Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ptaszyński z PIH o ewentualnych zmianach w handlu: To przepis na katastrofę

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 08-11-2016, 14:56
Ptaszyński z PIH o ewentualnych zmianach w handlu: To przepis na katastrofę
Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny w Polskiej Izbie Handlu. Fot. PTWP

Gdy bada się przyczyny każdej katastrofy – lotniczej, budowlanej czy morskiej – zawsze okazuje się, że nastąpiła ona na skutek złożenia kilku czynników, z których żaden nie spowodowałby jej samodzielne, ale wszystkie razem występując w tym samym czasie prowadzą do tragicznego końca. Przy obserwacji tego co dzieje się obecnie w zakresie legislacji dotyczących handlu niestety nasuwa się podobny wniosek – kolejne małe (i nie takie małe) zdarzenia występujące jednocześnie mogą spowodować osiągnięcie swego rodzaju masy krytycznej i eufemistycznie rzecz ujmując poważne problemy branży handlu detalicznego. Przede wszystkim jest to podatek handlowy - pisze na łamach Biuletynu PIH Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu.

Jego nowa odsłona zapowiadana przez władze, czyli podatek liniowy w wysokości 1% lub więcej, to gigantyczne obciążenie dla niezależnego handlu, który działa na rentownościach zwykle niższych. Jest to prezent dla dyskontów, które to wytrzymają i wzmocnią pozycję, bo znikną liczne mniejsze sklepy, ponieważ całą rentowność pożre podatek, który będzie zatem podstawowym czynnikiem bardzo osłabiającym handel. Kolejny istotny problem to ustawa o przewadze kontraktowej, która przyczyni się do osłabienia pozycji handlu niezależnego i umocni status quo dostawców. W celu minimalizacji ryzyka niesionego przez tę ustawę może zaistnieć istotna zachęta dla dużych sieci handlowych do zacieśniania współpracy z dużymi globalnymi graczami - pisze na łamach Biuletynu PIH Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu.

Dodaje, że relacje między porównywalnie dużymi podmiotami trudniej będzie zakwalifikować jako przejaw przewagi kontraktowej, co odbije się na niezależnym handlu traktowanym już po macoszemu przez niektórych większych dostawców. Kolejna składowa problemu to możliwe ograniczenia w sprzedaży alkoholu – jak wiadomo to podstawa funkcjonowania handlu niezależnego i jeżeli w niektórych miejscach jego sprzedaż zostanie zakazana spowoduje to upadki sklepów, ponieważ alkohol to generator marży. Dodatkowy czynnik na pierwszy rzut oka niestrategiczny – ale tylko na pierwszy rzut oka – zakaz informowania o wyrobach tytoniowych i papierosach elektronicznych w punkcie sprzedaży. Uniemożliwia to informowanie konsumentów o nowych produktach mających potencjał do zmniejszania szkodliwości, takich jak e- papierosy czy nowatorskie wyroby tytoniowe.

Jak będzie można teraz komunikować ofertę? Sprzedaż legalnych papierosów cały czas się zmniejsza. głównie kosztem szarej strefy, a to dla sklepów kolejne kilkanaście do kilkudziesięciu procent obrotów. Wraz z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących opakowań papierosów wzrasta znacznie ryzyko zwiększenia szarej strefy, bo u naszych wschodnich sąsiadów opakowania się nie zmienią - pisze Maciej Ptaszyński.

Kilka mniejszych powodów, które same w sobie nie przesądzają, ale razem z powyższymi dopełniają obrazu – zmiany w sprzedaży leków OTC, zbieranie danych przez ministerstwo z kas fiskalnych i ich kosztowna wymiana, systemy śledzenia wyrobów tytoniowych czy wolne niedziele które w opinii ponad 40% handlowców mogą spowodować spadek obrotów. To zaledwie część przykładów zmian legislacyjnych, które pojawiają się w handlu i będą miały wpływ na jego rentowność. Prawdopodobnie żadna z nich sama w sobie nie będzie przyczyną katastrofy, ale wszystkie wzięte razem mogą stanowić przyczynę do upadku handlu, który już w tej chwili działa na granicy możliwości. Kumulacja takich elementów to naprawdę przepis na katastrofę dla branży - podsumowuje Maciej Ptaszyński.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 386) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.