Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PwC: Ingerencja UOKiK w relacje sieci z dostawcami nie zawsze może przynieść poprawę sytuacji

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 07-03-2018, 12:56
PwC: Ingerencja UOKiK w relacje sieci z dostawcami nie zawsze może przynieść poprawę sytuacji
fot. shutterstock.com

- W relacjach między sieciami handlowymi i producentami było przez lata wiele nadużyć. Natomiast od niedawna sytuacja się poprawiła, bo rynek wypracował konsensus – uważa Maciej Kroenke, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego, PwC. Jego zdaniem, ingerencja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w relacje sieci z dostawcami jest głęboka i nie zawsze może przynieść poprawę sytuacji dostawców.

Od ponad pół roku działa tzw. ustawa o przewadze kontraktowej. Niedawno przedstawiciele UOKiK mówili, że chcą badać relacje sieci handlowych z dostawcami, pod kątem tzw. opłat półkowych. Pierwsze wstępne opinie UOKiK sugerują, że niektóre z nich mogą być potraktowane jako niedozwolone praktyki. Ponadto, Urząd zamierza badać sprawę zlecania produkcji pod markami własnymi. Ocenia, że wymuszanie produkcji pod marką własną sieci ogranicza konkurencję.

To co próbuje zrobić UOKiK, to silna ingerencja w te relacje, której konsekwencje mogą być bardzo różnorodnie interpretowane.

To prawda, że w relacjach między sieciami handlowymi i producentami było przez lata wiele nadużyć. Natomiast od niedawna sytuacja się poprawiła, bo rynek wypracował konsensus. Trzeba też podkreślić, że dobrze skonstruowane umowy handlowe proponują dostawcom pewne serwisy za pewne opłaty. Część z tych serwisów niesie za sobą ogromną wartość a część nie. Np. wykupienie lepszego miejsca na półce – tym większość producentów powinna być żywo zainteresowana. Podobnie, kiedy producent wykupuje dodatkowe miejsca w gazetkach czy ekspozycje – to wszystko ma błyskawiczne przełożenie na sprzedaż. Np. dla produktów impulsowych odpowiednie wyeksponowanie to podwojenie obrotów, a czasem nawet pomnożenie ich przez cztery.

Problem polegał często na tym, że sieci nie realizowały serwisów, które kontraktowały, ale to nie zawsze była zła wola sieci. Bardzo często wynikało to z problemów operacyjnych, np. związanych z różnicami we floorplanach podyktowanymi adaptacją lokali, dyscypliną kierownika sklepu, stosowaniem procedur, posiadania systemów, które pozwalają to monitorować, etc. Po drugie, trzeba wziąć pod uwagę, że mamy naprawdę niewiele sieci z idealnie wystandaryzowanym formatem. W jednym sklepie może być alejka główna, w innym nie, w jednym może być ona długa, w innym krótka. Nie zawsze istniała możliwość, żeby kontraktowane serwisy realizować.

Więcej na dlahandlu.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 268) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.