Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Raport: Segment dyskontów w Polsce rósł w ostatnich latach ok. 15 proc. rocznie

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 12-09-2017, 12:20
Raport: Segment dyskontów w Polsce rósł w ostatnich latach ok. 15 proc. rocznie
fot. shutterstock

- Dyskonty stanowią już niemal 30 proc. całej sprzedaży żywności w Polsce. Mimo że dynamika wzrostu spada (5,8 proc. wzrostu w 2016 roku vs. 13,4 proc. wzrostu w 2015 roku), segment sieci dyskontowych jest drugim najszybciej rosnącym w kraju. Co to oznacza dla producentów żywności? - informuje w raporcie A.T. Kearney.

W ostatnich latach dynamiczny rozwój formatu dyskontowego w Polsce spowodował znaczącą presję cenową i spadek cen żywności. Polska pozostaje jednym z najtańszych krajów, jeśli chodzi o średnią cenę codziennego koszyka zakupów w całej Unii Europejskiej. Polacy coraz chętniej robią zakupy w dyskontach nie tylko ze względu na cenę, ale i dostępne produkty. Kluczowym graczem na rynku jest Biedronka, która zmniejsza dynamikę nowo otwieranych marketów na rzecz zwiększenia wielkości koszyka zakupów - informuje w raporcie A.T. Kearney. 

- Rozwój dyskontów zachęcił Polaków do zmiany postrzegania produktów opatrzonych marką własną sklepów detalicznych tzw. Private Label. Udział sprzedaży produktów marki własnej w odniesieniu do całkowitej sprzedaży rósł najszybciej na rynku polskim na tle krajów europejskich. Dobrze obrazują to dane z ostatnich 5 lat – polski rynek detaliczny zanotował wzrost udziału produktów marki własnej aż o 5 punktów procentowych i osiągniecie poziomu 24 proc. w całkowitej sprzedaży detalicznej w Polsce. – wskazuje Marcin Okoński, A.T. Kearney.

Jego zdaniem ciekawym zjawiskiem jest ewolucja dyskontów w wykorzystywaniu Private Label w swoich sklepach. Historycznie marka własna kojarzona była z niską ceną i słabą jakością. Obecnie dyskonty szczycą się jakością swoich produktów i promują swoje marki własne jako jeden z głównych czynników przyciągających konsumentów do sklepów. Do tego potrzebni byli fachowcy po stronie sieci handlowych, którzy umożliwili przygotowanie produktów konkurujących jakością z produktami markowymi.

Sieci dyskontowe poprzez swoją rosnącą siłę na rynku ustalają pewne praktyki we współpracy z producentami żywności i napojów, które umożliwiają sieciom osiąganie lepszych wyników biznesowych:

- Zachęcanie znanych producentów do produkcji marek własnych sieci dyskontowych, wykorzystując duży know-how po stronie producentów, jak również wysoką jakość ich produktów. Obecnie nawet najwięksi producenci żywności nie mogą sobie pozwolić na brak współpracy z dyskontami, coraz śmielej spoglądają w stronę marek własnych. Niemniej, nadal istotne jest ryzyko po stronie producentów żywności wskazujące na to, że współpraca z dyskontami w zakresie marek własnych bardzo mocno obniży sprzedaż markowych produktów.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 306) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH