Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Realne są dwa scenariusze dla polskiego rynku hurtowego

  • Autor: ŁS, PJ, portalspożywczy.pl
  • Data: 31-01-2014, 12:06
Realne są dwa scenariusze dla polskiego rynku hurtowego
Grzegorz Łaptaś, ekspert Roland Berger Strategy Consultants; fot. Żelazna Studio

Dla polskiego rynku hurtowego realne są dwa scenariusze. Albo Eurocash będzie rósł i stanie się dominującym podmiotem na rynku handlu spożywczego, albo powstanie konkurencyjny podmiot z jakiejś formy współpracy pomiędzy mniejszymi hurtownikami, który stworzy dla Eurocashu przeciwwagę - mówi serwisowi portalspożywczy.pl Grzegorz Łaptaś, ekspert Roland Berger Strategy Consultants.

W jakich obszarach rozegra się kluczowa walka o rynek hurtowy w Polsce?

Trochę trudno jest ocenić, czym w ogóle jest rynek hurtowy. Czy Eurocash jest jego częścią? Z jednej strony rozwija sieci sklepów, z których każdy „może kupować gdzie chce", a z drugiej strony ma też 800 sklepów Delikatesy Centrum, czyli twardej franczyzy, gdzie warunki zakupowe dla franczyzobiorców są ustalone bardzo restrykcyjnie. Warto zapytać, czy w tej sytuacji Eurocash jest dla nich nadal hurtownikiem, operatorem logistycznym, a może centralą dobrze zorganizowanej sieci handlowej.

W obecnej rywalizacji pomiędzy hurtownikami chodzi przede wszystkim o kwestię skali. To jest bardzo proste. Skala daje bardziej efektywny proces logistyczny i najlepsze warunki zakupowe, a te dwie rzeczy przekładają się na cenę, którą sklep potem dostaje. W handlu wiele rzeczy jest ważnych, ale cena jest ważna wyjątkowo. Wyobraźmy sobie, że jestem sklepem niezależnym i zastanawiam się nad tym, do której franczyzy przystąpić. Jeśli mam z jednej strony hurtownika, który jest 10 razy większy, niż jego alternatywa, to muszę dostać lepszą cenę od tego dużego, aby dołączyć właśnie do niego. Jest to swego rodzaju grawitacja, która sprawia, że ten, co jest duży, będzie przyciągał coraz więcej swoich klientów, dzięki nim będzie zyskiwał skalę i jeszcze sprawniejszą logistykę i dzięki temu wszystkiemu będzie proponował jeszcze lepsze warunki. To klasyczny efekt kuli śnieżnej.

Jakie scenariusze rysują się przed polskim hurtem?

Realne są dwa scenariusze. Generalnie gdy spojrzymy na kraje zachodnie, to w nich nie ma czegoś takiego, jak hurt spożywczy, dlatego że wszystkie sklepy drobnopowierzchniowe należą do jakichś sieci, co oznacza, że de facto ten pośrednik w postaci hurtownika został wyeliminowany. Mamy tam sieci detaliczne, które kupują bezpośrednio od producentów. Mają one tylko różne formaty, tak jak Carrefour, który występuje w czterech czy pięciu drobnopowierzchniowych wariantach. To jakby odpowiednik tych naszych sklepów niezależnych, one dla tamtych konsumentów pełnią tę samą funkcję. Na zachodzie więc coś takiego jak hurt praktycznie nie istnieje.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 798) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH