Retail Institute: Które centra handlowe powinny wydłużyć czas pracy?
Retail Institute oszacował, że wydłużenie czasu pracy centrów, tylko w piątki i soboty, spowoduje wzrost kosztów zatrudnienia po stronie najemców w jednej galerii handlowej, mającej ok 100 najemców, o blisko 800 tys. złotych.

Jednym z skutków wprowadzenia zakazu jest m.in. decyzja zarządców o wydłużeniu godzin pracy galerii handlowych. - Część firm zdecydowała się wydłużyć czas pracy obiektów handlowych w piątki oraz w soboty. Jest jednak spora grupa galerii, która zmieni godziny otwarć również w pozostałe dni tygodnia - powiedziała Anna Szmeja, prezes RI.
W Polsce działa ok 500 centrów handlowych. - Koszty jednostkowe, per sklep, może nie są bardzo wysokie, to rząd wielkości średnio ok 8-10 000 rocznie, jednak w przypadku sieci mającej kilkadziesiąt, kilkaset punktów zmiana rodzi ogromne trudności tym bardziej, że niezaplanowane - powiedziała Anna Szmeja.
Eksperci Retail Institute widzą rozwiązanie w analizie rozkładu godzinowego odwiedzalności w centrach handlowych i dopasowaniu godzin pracy obiektów do zwyczajów i nawyków klientów. - Jeżeli dziś w centrum handlowym, w weekendy, po godzinie 18h, liczba klientów jest niewielka, to szanse na zmianę tego trendu od marca br. są naprawdę niewielkie. Dla takich obiektów wydłużanie grafików pracy nie wydaje się dobrym rozwiązaniem, a wątpliwości najemców są w pełni uzasadnione - powiedziała Szmeja.
- Doradzamy centrom i sieciom handlowym jak wspierać słabszych najemców w ich centrach. Tworzymy długoterminowe strategie nastawione na zwiększenie efektywności poszczególnych lokalizacji. Zawsze powtarzamy naszym klientom, że sam fakt obniżenia czynszu nie spowoduje oczekiwanego wzrostu obrotów. Taka korelacja nie istnieje. Gdyby firmy kwotę obniżki przeznaczały jednak na podniesienie standardu sklepu, promocję, pracę nad rozpoznawalnością, szkolenia personelu itp. wówczas taki zabieg miałby sens. Jednak, wg naszej wiedzy, taka praktyka to więcej niż rzadkość - powiedziała Anna Szmeja.