Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Robert Krzak, FPH: Polski rynek handlowy znacznie się różni od rynków europejskich

Według Roberta Krzaka, prezesa Forum Polskiego Handlu oraz Członka Rad Nadzorczych w sieci Piotr i Paweł, polski rynek handlowy jest całkiem inny od wszystkich rynków europejskich. – Przede wszystkim dlatego, że mamy największą bezwzględną liczbę sklepów w całej Europie – ok 100 tys. punktów sprzedaży żywności. Ponadto Polska jest krajem, w którym było najwięcej transgranicznych inwestycji w Europie – mówi prezes FPH w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Robert Krzak, FPH: Polski rynek handlowy znacznie się różni od rynków europejskich
Robert Krzak, prezes Forum Polskiego Handlu, fot. PTWP

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 03-01-2017, 10:24

– Moim zdaniem rynek żywnościowy w Polsce jest najbardziej konkurencyjnym rynkiem w całej Europie. W największych gospodarkach europejskich pięciu największych graczy na rynku handlu detalicznego ma około 80 proc. tego rynku lub więcej, więc nikt nikomu nie jest w stanie zrobić krzywdy. Ich przewagi wahają się raz w jedną stronę, raz w drugą o pół procenta. Żeby upaść, firmy musiałyby popełnić podstawowe błędy strategiczne lub menadżerskie. A w Polsce cały czas walczymy, kto przetrwa na rynku, a kto nie – mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Robert Krzak, prezes Forum Polskiego Handlu oraz Członek Rad Nadzorczych w sieci Piotr i Paweł.

Dodaje, że firmy te potrafią ze sobą współpracować po stronie wspólnych zakupów, mimo bezwzględnej konkurencji po stronie sprzedażowej. – Na przykład wielkie sieci francuskie na szybką ekspansję dyskontów z Niemiec zareagowały stworzeniem czterech wielkich grup zakupowych kontrolujących w sumie 90 proc. rynku. Dla naszych firm jest to dzisiaj nie do „przeskoczenia mentalnego”, jakkolwiek biznesowo byłoby to dobre rozwiązanie – tłumaczy Robert Krzak.

Jego zdaniem rynek polski jest całkiem inny od wszystkich rynków europejskich.

– Przede wszystkim dlatego, że mamy największą bezwzględną liczbę sklepów w całej Europie – ok 100 tys. punktów sprzedaży żywności. Po nas są Włosi, ale ich podejście do żywności jest inne niż w Polsce. U nas małe sklepy mają podobny asortyment, u nich są to specjalistyczne punkty z asortymentem o bardzo wysokiej jakości. Ponadto Polska jest krajem, w którym było najwięcej transgranicznych inwestycji w Europie, czyli sieci zagranicznych wchodzących do Polski. Nie ma drugiego takiego kraju – wyjaśnia prezes Forum Polskiego Handlu.

Tłumaczy, że w latach 90. w Europie Wschodniej rynek polski wartościowo był większy niż wszystkie inne rynki wschodnie łącznie.

– Oczywiście poza Rosją. W związku z tym najwięcej inwestycji transgranicznych miało miejsce w Polsce. Czegoś takiego w historii handlu nie widziano nigdzie. Nawet gdy NRD zostało przyłączone do RFN, to na rynek byłego NRD weszły same niemieckie sieci. We Francji rządzą Francuzi, poza dwoma dyskontami. W Niemczech rządzą Niemcy, nie ma nikogo innego. W Wielkiej Brytanii rządzą Brytyjczycy, poza dyskontami i Asda Walmarta – mówi Robert Krzak.  

Dodaje, że jedynie w Polsce polski handel sieciowy odgrywa ograniczoną rolę. – Inwestycje w polski rynek realizowali gracze z Austrii, Belgii, Niemiec, Francji, UK, Norwegii, Holandii, Norwegii i Szwajcarii. W Polsce doszło do wyniszczającej konkurencji pomiędzy mocnymi firmami, które nigdy wcześniej ze sobą nie konkurowały – tłumaczy prezes FPH.

Dlatego jednym ze sposobów na przetrwanie może być konsolidacja podmiotów handlowych, o której mówi się od jakiegoś czasu w branży handlowej – podsumowuje Robert Krzak.

Pełny wywiad dostępny tutaj:

Robert Krzak, FPH: Dla polskiego handlu ratunkiem jest konsolidacja (obszerny wywiad)

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Robert Krzak RSS ALERT    /    Forum Polskiego Handlu RSS ALERT    /    Piotr i Paweł RSS ALERT    /    rynek żywności RSS ALERT    /    handel detaliczny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.215.231
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
iii

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.