Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rok 2015 w handlu wielkpowierzchniowym: Podatek od hipermarketów, nowe strategie biznesowe

  • dlahandlu.pl
  • Autor: www.dlahandlu.pl
  • Data: 28-12-2015, 10:25
Rok 2015 w handlu wielkpowierzchniowym: Podatek od hipermarketów, nowe strategie biznesowe
fot. shutterstock

Jakie wydarzenia elektryzowały branżę handlową w Polsce w 2015 roku? Jakie strategie przyjęły największe sieci handlowe działające w kraju? Czy detaliści obawiają się zmian w polskim prawie podatkowym? Redakcja www.dlahandlu.pl przygotowała przegląd najważniejszych wydarzeń w handlu w tym roku.

Na początku 2015 r. na rynku pojawiła się nowa sieć Mila. 167 sklepów wystartowało w 89 miejscowościach. Mila to marka należącą do spółkimarket-Detal. Firma zapowiedziała otwieranie ponad 30 sklepów rocznie na terenie całego kraju. Supermarkety spółki market-Detal, funkcjonujące do końca 2014 r. pod szyldem POLOmarket, zyskały nową nazwę i wygląd. Sieć zatrudnia ponad 5 500 pracowników w sklepach, w biurach (Inowrocławiu, siedzibie firmy, Płocku i Warszawie) oraz w centrum logistycznym w miejscowości Krągola.

Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka, zweryfikował strategię i postanowił otwierać rocznie mniej sklepów (100 zamiast 300). Spowodowało to konieczność zmniejszenia liczby zatrudnionych w działach odpowiedzialnych za ekspansję. Zwolnienia grupowe objęły 130 osób.

Do UOKiK wpłynął wniosek Carrefour Polska o zgodę na przejęcie kontroli nad spółką Galerie Alkoholi, która jest częścią międzynarodowej grupy kapitałowej Belvedere. Sieć sklepów Galerie Alkoholi to ok. 40 placówek.

Z końcem lutego zamknięto w Polsce cztery supermarkety Tesco: w Bydgoszczy, Kudowie-Zdroju, Legionowie i Ostrowcu Świętokrzyskim. Dwa kolejne sklepy - w Gniewie i Nowem - skończyły pracę na przełomie marca i kwietnia. We wszystkich sześciu placówkach Tesco było najemcą powierzchni handlowej. W trzech przypadkach umowy najmu wygasły, a w trzech kolejnych firma skorzystała z możliwości wcześniejszego rozwiązania umów. Zamknięcie sześciu sklepów pociągnęło za sobą wdrożenie procedury zwolnień grupowych co najmniej 56 osób.  Tesco Polska na koniec 2015 roku zarządzało siecią 440 sklepów, co oznacza, że w ciągu roku firmie ubyło 10 placówek. Sytuacja na polskim rynku to tylko odprysk globalnych problemów sieci. Tesco zakończyło rok finansowy 2014/2015 r. ze stratą netto wynoszącą 6,38 mld funtów, czyli z najgorszym wynikiem w niemal stuletniej historii grupy. Jeszcze rok wcześniej Tesco mogło się pochwalić zyskiem rzędu 2,26 mld funtów. Fatalny wynik Tesco wynika przede wszystkim ze spadku wartości nieruchomości należących do sieci w Wielkiej Brytanii o 4,7 mld funtów. Sam zysk ze sprzedaży Tesco spadł w minionym roku finansowym niemal o trzy piąte. Wyniósł 1,4 mld funtów wobec 3,3 mld funtów rok wcześniej. 

Więcej czytaj w serwisie www.dlahandlu.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 306) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH