Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rosja najatrakcyjniejszym krajem dla sieci handlowych, Polska dopiero trzecia

  • Autor: PMR IAHP / portalspozywczy.pl
  • Data: 25-08-2008, 16:04
Rosja najatrakcyjniejszym krajem dla sieci handlowych, Polska dopiero trzecia

Rosja i Ukraina są najatrakcyjniejszymi celami dla inwestycji w handel detaliczny, spośród ośmiu krajów Europy Środkowo-Wschodniej objętych rankingiem PMR Indeks Atrakcyjności Handlowej Państw. Polska jest najwyżej notowanym krajem spośród członków Unii Europejskiej. W rankingu najbardziej atrakcyjnych miast zwyciężyły Odessa, Bukareszt i Donieck.

Według badań PMR najbardziej atrakcyjnym krajem dla inwestycji handlowych jest Rosja, w pierwszej trójce są jeszcze Ukraina i Polska. Na następnych miejscach znalazły się Rumunia, Węgry, Czechy, Słowacja i Bułgaria.

Jednym z podstawowych źródeł przewagi Ukrainy i Rosji nad innymi krajami regionu są liczne, duże i gęsto zaludnione miasta. Dla operatorów wielkoformatowych sklepów i centrów handlowych miejski krajobraz wiąże się z dużą ilością potencjalnych klientów zamieszkałych w bezpośrednim sąsiedztwie sklepu.

W Rosji jest aż 160 ośrodków o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys., w tym 12 metropolii powyżej miliona. Sama Moskwa i Sankt Petersburg są, według oficjalnych danych, zamieszkane przez, odpowiednio, 10 i 4,7 mln ludzi. W rzeczywistości, liczba mieszkańców tych miast może być jeszcze większa.

Ukraina, choć niewątpliwie mniejsza od Rosji, również obfituje w metropolie. Aż pięć ukraińskich miast liczby więcej niż milion mieszkańców, wliczając w to Kijów z ponad 2,6 mln. W prawie wszystkich pozostałych badanych krajach tylko liczba mieszkańców stolic przekraczała milion. Wyjątek stanowiła słowacka Bratysława zamieszkana jedynie przez 450 tys. mieszkańców.

Rosyjscy konsumenci są nie tylko liczni, ale także coraz zamożniejsi. Reformy gospodarcze wraz z korzystnymi dla Rosji trendami w gospodarce światowej (wysokie ceny ropy i innych surowców) umożliwiły przezwyciężenie długotrwałego kryzysu po rozpadzie Związku Radzieckiego. Obecnie rosyjskie PKB na mieszkańca według parytetu siły nabywczej sięga połowy średniej w UE. To niewiele mniej niż w Polsce.

Wszystko to sprawia, że Rosja jest ogromnym rynkiem detalicznym. Według raportu PMR „Retail Attractiveness in Central and Eastern Europe", całkowita sprzedaż detaliczna w Rosji wynosiła w 2007 roku równowartość 361,5 mld euro, czyli więcej niż suma łącznych obrotów detalistów w pozostałych siedmiu przeanalizowanych krajach.

Gospodarcze osiągnięcia Ukrainy, pozbawionej obfitych złóż ropy, za to obciążonej nieefektywną i skorumpowaną administracją, nie dorównują tym rosyjskim. Z drugiej strony, kraj ten oferuje niemal zupełnie niezagospodarowane nisze rynkowe. Inaczej niż w większości środkowoeuropejskich krajów i w Rosji, na Ukrainie nowoczesne obiekty handlowe są jeszcze rzadkością. Na przykład w Odessie, liczącej ponad milion mieszkańców, jest tylko jeden nowoczesny hipermarket, otwarty przez niemiecka sieć Real.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 182) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH