Rosja: rośnie sprzedaż nowoczesnych produktów
Rosjanie coraz więcej wydają na żywność. Według oficjalnej statystyki przeznaczyli na ten cel w 2007 roku 4.870 mld rubli (blisko 200 mld dolarów), o ponad 12 proc. więcej niż rok wcześniej. Firma badawcza Nielsen Rossija ocenia ten wzrost nawet na 13 proc., a główne trendy charakteryzujące rozwój tego rynku to komfort spożycia, rozmaitość towarów i coraz większe zainteresowanie zdrowym żywieniem.
Z omawianych na portalu Advertology.Ru badań Nielsen nad rosyjskim rynkiem pakowanych produktów spożywczych i napojów wynika, iż 9 kategorii produktów miało dynamikę sprzedaży wyższą niż rynek ogółem, co ilustruje zestawienie niżej.
Dynamika sprzedaży w proc.
Piwo: 31 proc.
Gotowe mieszanki do przygotowania dań: 29 proc.
Jogurt pitny: 24 proc.
Słone przekąski z owoców morza: 23 proc.
Produkty do szybkiego przygotowania: 21 proc.
Płynne desery mleczne: 20 proc.
Słodkie napoje gazowane: 18 proc.
Soki: 14 proc.
Twarożki: 14 proc.
Źródło: Nielsen Rossija
Wzrosła także sprzedaż wyrobów czekoladowych - o 11 proc., w tym zwłaszcza batoników - o 21 proc. Łącznie grupa słodyczy wykazała 9-proc. wzrost.
Na artykuły mleczarskie Rosjanie wydali 5 proc. więcej niż przed rokiem. Złożyło się na to wzmożone zainteresowanie twarożkami oraz innowacyjnymi produktami: wzbogaconym kefirem, napojami mlecznymi z sokami i jogurtem pitnym. Najwyższą - 26-proc. dynamikę wykazują bioprodukty, na które przypada już niemal 25 proc. rynku mleczarskiego. A rekordy popytu biją produkty z probiotykami, których wartość sprzedaży wzrosła o 43 proc., a wolumen o 37 proc.
Słone przekąski z owoców morza dogoniły chipsy pod względem udziału w sprzedaży całej tej grupy produktów. Sprzedaż chipsów wzrosła o 11 proc.
Najmniej - o 4 proc. wzrosła sprzedaż w kategorii produktów kulinarnych (dania gotowe do spożycia, bazowe produkty kulinarne i sosy). Majonez, na który przypada niemal połowa sprzedaży w tej kategorii wykazał 1-proc. wzrost. Jednocześnie jednak wysoką dynamiką charakteryzowała się sprzedaż nowoczesnych produktów świadczących o wyraźnej tendencji do zdrowego i wygodnego żywienia: gotowe mieszanki do przygotowania dań osiągnęły 29-proc. wzrost.
Potwierdza to kolejny raz, iż rosyjski rynek coraz bardziej upodabnia sie do rozwiniętych rynków Zachodu, gdzie wygoda, gwarancja zdrowia i utrzymania dobrej formy to zasadnicze kryteria wyboru produktów spożywczych.

KOMENTARZE
Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!