Rośnie ilość robiących zakupy spożywcze on-line
Rok 2011 był dla branży spożywczej dość łaskawy. Badania przeprowadzone przez PMR Ltd. mówią o prawie 4 proc. wzroście w stosunku do roku ubiegłego, jednocześnie jednak analiza wskazuje, iż wzrost ten miał miejsce głównie w segmencie dyskontów i supermarketów a źródłem tej wartości jest tak naprawdę wzrost cen.
Raport, obok analizy roku 2011, zawiera również prognozy dotyczące kierunków rozwoju sprzedaży w branży spożywczej - informacje szczególnie istotne dla e-commerce - zakładają bowiem rozwój kanałów sprzedaży o sklepy internetowe.
Aktualnie tylko 5 proc. robiących zakupy w sieci nabywa tą drogą również żywność. Jednak jest szansa na zmianę w tym obszarze - już teraz widać, że nowi gracze wśród spożywczych sklepów internetowych dużą wagę przywiązują do utrzymania niskich cen. Taka strategia powinna przyspieszyć rozwój sprzedaży on-line, a tym samym - zgodnie z prognozami dla tego sektora - zwiększyć też jego wartość do 450 mln w 2014 roku.
Obecnie udział e-sklepów spożywczych w całości handlu spożywczego wynosi 0,1-0,2 proc. W perspektywie 5-6 lat ma wzrosnąć do 1,5 proc., a wówczas jego wartość przekroczy 1,5 mld rocznie. Część analityków rynku jest mniej optymistyczna w zakresie szacowania udziału i pomimo oczekiwanego dynamicznego wzrostu segmentu partycypacja obrotów spożywczych e-sklepów w rynku handlu detalicznego w najbliższych latach pozostanie nadal marginalna, do 0,5 proc. w perspektywie 5 lat.
Zakup artykułów spożywczych to działanie cykliczne, znacznie częstsze niż np. kupno sprzętu RTV-AGD, fotograficznego czy odzieży. Specyfika tej branży, sprzedaż produktów spożywczych przez internet, narzuca pewne ograniczenia, stawia wymagania zarówno logistyczne, jak i magazynowe, które nie wszyscy gracze rynkowi są w stanie spełnić. Jednocześnie jednak zakupy spożywcze przez internet dają klientom wartości łatwe do oceny, jak np. komfort zakupów czy oszczędność czasu i w efekcie pieniędzy.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.