REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Rośnie segment centrów typu convenience

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 03-07-2012, 13:10

Wzrost atrakcyjności rynków handlowych w mniejszych miastach - właśnie tam oddano do użytku 50 proc. nowej powierzchni. Rośnie segment centrów typu convenience - wynika z podsumowania sytuacji na rynku centrów handlowych po 2 kw. 2012 r. firmy Jones Lang LaSalle.

REKLAMA

Rynek centrów handlowych w II kw. 2012 r. powiększył się o 132 000 mkw. w pięciu nowych i dwóch rozbudowanych obiektach. Całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych wynosi obecnie 7,8 mln mkw. W sumie od początku roku podaż powierzchni w centrach handlowych wzrosła o 220 000 mkw., co stanowi ok. 50% zapowiadanego na ten rok wolumenu. Połowa oddanej do użytku powierzchni przypadła na ośrodki liczące poniżej 200 000 mieszkańców, co potwierdza rosnące zainteresowanie deweloperów mniejszymi miastami w Polsce. Największym projektem oddanym do użytku w II kw. jest zrealizowana przez Libra Project Galeria Korona (34 000 mkw.) w Kielcach. Po powiększonej w zeszłym roku do 66 000 mkw. Galerii Echo, jest to drugi w tym mieście obiekt o podobnym profilu i zestawie najemców. W Gorzowie Wielkopolskim otwarto centrum Nowa Park (32 500 mkw.), a w Tczewie - Galerię Kociewską (14 000 mkw.) z supermarketem, 4-salowym kinem i sklepami znanych marek.

Dzięki powiększeniu centrum Jantar w Słupsku, obiekt rozszerzył swoją ofertę o część rozrywkową (pierwszy w mieście multipleks oraz kręgielnia), a także szereg marek debiutujących na lokalnym rynku. We Wrocławiu, w ramach kompleksu biurowo - mieszkaniowego Sky Tower, otwarto galerię handlową o tej samej nazwie. Z kolei Galeria Brwinów (6 200 mkw.) w podwarszawskim Brwinowie to przykład rosnącego segmentu centrów typu „convenience".

Centra wyprzedażowe, których funkcjonuje obecnie siedem, umacniają swoją pozycję. Kolejne trzy obiekty tego typu są obecnie w budowie, z czego otwarcie dwóch - Outlet Park w Szczecinie (Echo Investment) i Ptak Outlet w Rzgowie pod Łodzią (Ptak Holding) ma nastąpić jeszcze w 2012 r.

Poziom pustostanów w miastach powyżej 200 000 mieszkańców nie uległ dużym wahaniom w stosunku do I kw. 2012 r. Popyt w sektorze parków handlowych, zwłaszcza wśród najemców z branży odzieżowej, jest zdecydowanie niższy niż w przypadku centrów. Natomiast perspektywiczny wydaje się rynek niewielkich parków handlowych, centrów typu „convenience" czy tzw. „strip malli" (czyli obiektów o powierzchni nie przekraczającej zwykle 5000 mkw.). Z obserwacji ekspertów Jones Lang LaSalle wynika, że ten rosnący segment rynku dobrze sprawdza się w małych miastach, gdzie jest alternatywą dla regularnych centrów handlowych.

W minionym kwartale zadebiutowało w kraju kilka marek np. Karen Millen, LC Waikiki, COS, Kari, Tretorn czy Carpisa. Zapowiadany jest także debiut Victoria's Secret i American Eagle Outfitters. Kolejne sieci poszukują możliwości zaistnienia na polskim rynku.

Stawki czynszowe za najlepsze lokale w wiodących centrach pozostały w znacznej mierze na poziomie z ubiegłego kwartału. Jedynie w Warszawie odnotowano wzrost o około 5%, który jest związany z prowadzoną obecnie rekomercjalizacją w kilku kluczowych na tym rynku obiektach.

Obecnie w całym kraju w budowie jest dalsze 620 000 mkw. z perspektywą otwarcia w ciągu najbliższych dwóch lat. Najwięcej powierzchni (60%) przypada na centra handlowe małe i średnie (poniżej 40 000 mkw.) i powstające w miastach o populacji poniżej 200 000 mieszkańców (51%). W głównych aglomeracjach realizowane jest obecnie 302 000 mkw., z czego otwarcie 80% planowane jest na 2013 r. (Poznań City Centre, Auchan Bronowice, Wzgórze, Galeria Katowicka, Plac Unii).

- Rozwój sieci handlowych, choć wciąż bardzo ostrożny, charakteryzuje się sporą stabilnością. Nowe lokalizacje nadal pozostają przedmiotem dokładnych analiz w celu uniknięcia efektu kanibalizacji. Negatywne efekty kryzysu zmusiły wielu operatorów do restrukturyzacji portfela i rezygnacji z najmniej efektywnych placówek. Niektóre z sieci, w oczekiwaniu na poprawę ogólnej sytuacji ekonomicznej, tymczasowo wstrzymały rozwój. Inne, szczególnie te oferujące asortyment ze średniej półki cenowej, wciąż prowadzą intensywną ekspansję - komentuje Grażyna Melibruda, Dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych Jones Lang LaSalle.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 459) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH