REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Rośnie sprzedaż piwa w supermarketach i dyskontach

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl / KPMG
  • Data: 26-11-2014, 14:49
Rośnie sprzedaż piwa w supermarketach i dyskontach
(fot. Łukasz Rawa)

Piwo należy do produktów stosunkowo często sprzedawanych w kanale on- trade, jednak to sklepy pozostają podstawą dystrybucji. Wśród nich dominującą rolę odgrywają małe punkty detaliczne, tracące jednak klientów na rzecz dyskontów i supermarketów. Jak wynika z prognoz producentów, trend ten utrzyma się także w przyszłości - podają analitycy KPMG w raporcie „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014".

REKLAMA

Z raportu KPMG wynika, że w 2013 roku 19 proc. wolumenu sprzedaży detalicznej piwa w Polsce przypadało na kanał on-trade, tj. głównie puby, bary, kawiarnie i restauracje. To najwięcej ze wszystkich kategorii napojów alkoholowych. Porównanie z innymi krajami pokazuje jednak, że rola kanału on-trade na polskim rynku piwa jest stosunkowo niewielka. Przykładowo, wg Euromonitor International Węgrzy i Słowacy kupują w kanale on-trade blisko 30 proc. piwa, Czesi - 42 proc., zaś Brytyjczycy - aż 52 proc.

Jak wynika z badania ankietowego KPMG, 38 proc. konsumentów piwa w ciągu ostatniego roku kupowało je w pubie, barze lub kawiarni. Relatywnie często Polacy decydują się także na spożywanie piwa w restauracji (23 proc. ankietowanych), w klubach i dyskotekach oraz czasowych punktach sprzedaży (po 18 proc.). W miarę jak Polacy bogacą się i coraz chętniej „wychodzą na miasto", w dłuższym terminie można spodziewać się stopniowego wzrostu znaczenia on-trade w strukturze dystrybucji, jednak rewolucji na miarę południowych sąsiadów spodziewać się nie należy.

Producenci największy potencjał wzrostu dostrzegają w pubach i barach. Są to głównie małe i średnie browary, które jak dotąd nie były powszechnie obecne w tym kanale, zagospodarowanym przez największych producentów. Ci z kolei podczas wywiadów przyznawali, że nie planują dalszych znaczących inwestycji w on-trade, ze względu na wysokie koszty zbudowania silnej pozycji w tym stosunkowo niewielkim kanale dystrybucji.

Bardzo duże znaczenie dla rynku piwa mają stopniowe, ale gruntowne zmiany w kanałach dystrybucji off-trade. Jak wynika z danych Euromonitor International, w okresie 2008-2013 udział dyskontów w wolumenie sprzedaży off-trade wzrósł z 8 proc. do 14 proc., zaś supermarketów - z 10 proc. do blisko 14 proc. Wzrost ten odbywał się kosztem hipermarketów (spadek z 14 proc. do 12 proc.) oraz małych punktów detalicznych (spadek z 67 proc. do 60 proc.) - czytamy w raporcie „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014".

Odpowiedzi respondentów przepytywanych przez KPMG potwierdzają, że supermarkety i dyskonty są już równie popularnym miejscem zakupu piwa, jak hipermarkety. I to właśnie w tych kanałach producenci widzą największy potencjał wzrostu w przyszłości. Pomimo tych zmian, główny kanał dystrybucji dla piwa ciągle stanowią małe punkty detaliczne, przy czym coraz większą rolę odgrywają sklepy usieciowione, a coraz mniejszą - niezależni detaliści.

Konsumenci piwa są do tego kanału mocno przywiązani - aż 62 proc. kupuje piwo w sklepach spożywczych, zaś 34 proc. w sklepach monopolowych. Nieco rzadziej kupują piwo na stacjach benzynowych (20 proc.) czy w sklepach wysoko wyspecjalizowanych (13 proc.). Te ostatnie zasługują jednak na szczególną uwagę. Choć producenci piwa generalnie nie wiążą z drobnym handlem większych nadziei na wzrost sprzedaży, sklepy specjalistyczne są pod tym względem wyjątkiem - wzrostu ich znaczenia w sprzedaży piwa spodziewa się blisko połowa badanych firm.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 618) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH