Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sąd o opłatach półkowych: Za dobre miejsce w sklepie trzeba zapłacić

  • Autor: Dziennik Gazeta Prawna
  • Data: 01-02-2012, 08:49
Sąd o opłatach półkowych: Za dobre miejsce w sklepie trzeba zapłacić
Do tej pory sądy uznawały, że opłaty półkowe to nieuczciwa konkurencja

Sąd postanowił: jeśli dostawca więcej zarabia, bo jego towar jest wyeksponowany, powinien płacić opłaty półkowe. Problem tych opłat stał się już tematem procesów. Szacuje się, że w 2011 r. takich spraw mogło być nawet kilkaset - czytamy w "Dzienniku Gazecie Prawnej".

Do tej pory sądy uznawały, że pobieranie opłat innych niż marża handlowa za przyjęcie towaru do sprzedaży jest nieuczciwą konkurencją, bo utrudnia dostęp do rynku. Jest więc niedozwolone. Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 28 października 2011 r. zajął jednak odmienne stanowisko od dotychczas prezentowanego przez sądy.

Sprawa dotyczyła jednej z większych zagranicznych sieci spożywczych obecnych na polskim rynku i krajowego dostawcy (obie strony nie zgodziły się na ujawnienie ich nazw). Sąd uznał, że pobieranie opłat innych niż marża handlowa jest dozwolone, jeśli dostawca czerpie z tego tytułu korzyści. Miało to miejsce, gdyż dostawca zwiększył sprzedaż. Przełożyło się na rozszerzenie przez niego produkcji. Co więcej, renomę marki osiągnął m.in. dzięki staraniom pozwanego - czytamy w wyroku sądu apelacyjnego. Poza tym nie miało też miejsca utrudnianie przez sieć dostępu do rynku, bo dostawca mógł swobodnie zawierać umowy z innymi sklepami i dyktować warunki - czytamy w "DGP".

Czy wyrok oznacza przełom w tego typu sporach? Niewątpliwie jest to sygnał dla dostawców, że nie mogą być już zawsze pewni swojej wygranej. Z danych zebranych przez "DGP" wynika, że wysokość opłat półkowych może obecnie przekraczać 30 proc. kontraktu z siecią.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (11)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • 31954 03-02-2012, 18:27:
sponsorowane czy nie ale jest to często spotykany fakt w sklepach, większość sklepów ma różne umowy handlowe
  • Kajman 01-02-2012, 20:18:
Opłaty za półkę były odkąd weszły firmy Makro , Carrefour ,Kaufland pracowałem z tymi głównymi ,,handlowcami'' już 12 lat temu stawka - haracz za półkę i wejście 1 produktu = 10,000 zł miesięcznie takiemu ,,panu''w garniturze .
A taki artykuł jest pod dyktando biznesu jak wszystko na zielonej wyspie. Okradanie producenta jawne i zwykłego Kowalskiego. Jeżeli byłoby należyte prawo to taki proceder by nie istniał a u nas sąd popiera !Powinniśmy posiadać własne sieci Handlowe ,ale co Polskie to się nie opłaca trzeba było zniszczyć i oddać krętaczom
  • Vice 01-02-2012, 15:25:
No właśnie??? Od kiedy? Ściema, też tak myślę, że to sponsorowane jest.

Zobacz wszystkie komentarze (11)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 294) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.