Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sekret sukcesu Biedronki to zbudowanie wizerunku najtańszej sieci

  • dlahandlu.pl
  • Autor: FernPartners/dlahandlu.pl
  • Data: 24-10-2014, 15:07

Klientom wydaje się, że potrafią dobrze zidentyfikować poziom cen w danym sklepie, jednak robią to w bardzo ogólny, schematyczny sposób i często się mylą. Co ciekawe, sklep postrzegany przez większość ludzi jako tani, może mieć w rzeczywistości wyższe ceny od pozostałych konkurentów na rynku. W poniższym artykule postaramy się przedstawić podejście do pozycjonowania i postrzegania cen poparte przykładami z rynku.

Każdy sprzedawca staje przed wyzwaniem jak wycenić swoją ofertę. Musi zdecydować na jakim poziomie oraz w jaki sposób spozycjonować się względem rynku i konkurencji. Istnieją trzy drogi wiodące do ustalenia tego: w oparciu o koszty, na podstawie monitoringu cen konkurencji, lub też uwzględniając wartość oferty postrzeganą przez klienta.

Każde z tych podejść jest bardzo ważne przy ustalaniu ceny, jednak najważniejsze jest to, żeby pozycjonowanie cenowe było tworzone nie tylko w oparciu o konkurentów, ale również o możliwości zakupowe oraz profil klientów. Kluczowe jest prawidłowe zidentyfikowanie naszej grupy docelowej i jej oczekiwań. Poznanie klienta to podstawa do udanego kontaktu z nim i całego procesu sprzedaży. Jeżeli będziemy znali podstawowe motywy, potrzeby, jakie kierują naszymi klientami, wtedy będziemy mogli im sprzedać niemal każdą rzecz. Taką analizę można przeprowadzić na przykładzie sklepiku monopolowego znajdującego się obok hipermarketu w dobrze sytuowanej dzielnicy Warszawy.

Sklep osiedlowy nie może konkurować z hipermarketem ceną, gdyż zawsze będzie kupował od hurtowników drożej niż np. Kaufland czy Tesco. Jest to rezultatem różnej skali i zakresu działalności obu placówek. Jednak, jeśli sprzedawca wie, że klient bardziej ceni sobie braku kolejek i szybką obsługę, niż cenę może spozycjonować się wyżej niż hipermarket bez jakichkolwiek obawy o utratę wolumenu sprzedaży. Decydujące w takiej sytuacji jest zrozumienie czego klient potrzebuje i ile jest w stanie za to zapłacić. Trzeba sobie również odpowiedzieć na pytanie: kto jest moim konkurentem? Dzięki takiej wiedzy jesteśmy w stanie określić jaką mamy przewagę i odpowiednio spozycjonować placówkę. Warto pamiętać, że niskie ceny mogą dawać przewagę, jednak nie zawsze jest to strategia wygrywająca na lokalnym rynku.

Klienci swoją opinię o sklepie w kategorii tani/drogi, kreują głownie w oparciu o tzw. produkty cenowo opiniotwórcze. Są to podstawowe ogólnodostępne artykuły, ich cena jest łatwa do porównania i zapada w pamięć np. z racji częstych zakupów. Wszystkie te warunki spełniają m.in. bułka kajzerka, mąka, mleko czy masło. Zmiana cen tych produktów w znaczący sposób wpływa na wyobrażenie cenowe sklepu w oczach klientów.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 340) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH