REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Sektor żywnościowy wymaga efektywnej strategii!

  • Autor: Andrzej Maria Faliński
  • Data: 03-09-2013, 11:39

Święcimy kolejny rok wzrostu eksportu żywności i dzieje się to w sytuacji, gdy dynamika sprzedaży na rynku wewnętrznym zwolniła (aktualnie znów przyspiesza, gdyż dane lipca pokazują ok. 5 proc. wzrostu r/r). Święcimy ów wzrost do tego stopnia, że pojawiły się opinie, iż gdyby nie eksport to mielibyśmy recesję w mijającej połowie roku, w czym ogromna zasługa sprzedaży żywności

REKLAMA

Z drugiej strony jest tak, że nasz sukces pobudza konkurencję do odruchów obronnych wobec naszego eksportu, zarówno ekonomicznych, jak i politycznych, czy po prostu administracyjnych, np. w postaci wzmożonej kontroli jakości/wiarygodności i bezpieczeństwa sprzedawanych produktów. Inne kraje eksportujące bacznie nam się przyglądają, ale także czynią to kraje importujące, czyli te zderzające się u siebie z naszym konkurencyjnym wobec rodzimego towarem. Skutkuje to serią działań „zapobiegających" lub moderujących nasze sukcesy. Skutki wielokrotnie omawiano, także na elektronicznych łamach „PS", pisząc o wielu zdarzeniach: od chwilowej trudności w realizacji jakiegoś kontraktu, po groźbę zablokowania rynku.

Dochodzi do upolitycznienia administracyjnych czynności nadzorczych i uzycia polityki w walce rynkowej np. wobec incydentalnie stwierdzonych zafałszowań produktów, czy nieuczciwości niektórych eksportujących naszych firm. Co gorsza na tej kanwie pojawiają się pomysły, by podważyć w ogóle wiarygodność polskiego nadzoru nad rynkiem, wyjąwszy ją poza nawias prawa i standardów UE, co przecież nie jest prawdą i czego nawet rozdrobnienie naszego sektora żywnościowego w produkcji, przetwórstwie i handlu nie uzasadnia. Widać zatem wyraźnie, że patrząc nam na ręce np. w zakresie jakości i wiarygodności produktów, konkurenci rynkowi i polityczni imają się działań zarówno zasadnych, jak i nie do końca uczciwych. Widać też na tym tle wiele rzeczy, które maja wspólny mianownik -jest nim piekielnie wysoka stawka wygranej/przegranej. To zmusza do zadania sobie w Polsce - w firmach, urzędach i gabinetach polityków - fundamentalnych pytań o rolę żywności (im wyżej przetworzonej, tym lepiej) i handlowania nią, na rynku wewnętrznym i w eksporcie, w dalszym rozwoju kraju.

Osobiście przekonany jestem, że rola ta jest kluczowa i należy poważnie ruszyć głową, by dobre przesłanki dobrej przyszłości nie poszły na marne - z cudzej i własnej winy.
Mniejsza o kolejne wyliczanki, czego np. Czesi lub Słowacy dopuścili się wobec naszych produktów i firm zasadnie, a w czym nie byli do końca w porządku. Podobnie nie ma większego znaczenia ocenianie tego, czy Rosjanie - lub inni jeszcze odbiorcy naszych produktów - rzetelnie traktują ewidentne uchybienia jakościowe lub formalne jakiejś partii towarów.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 308) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH