REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Jak handel detaliczny może wykorzystać zjawisko showroomingu?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 28-02-2016, 12:39
Jak handel detaliczny może wykorzystać zjawisko showroomingu?
Showrooming wymusza na handlu detalicznym spójność i integrację działań. Fot. shutterstock

Showrooming, czyli zjawisko oglądania produktu w sklepie stacjonarnym, a kupowania w internetowym może być niekorzystnym trendem dla detalistów, jeśli w porę nie przebudują swojego biznesu w taki sposób, aby korzystał w jak najszerszym stopniu z koncepcji omnichannel, czyli zintegrowanej sprzedaży wszechkanałowej.

REKLAMA

Klienci wielu krajów, w tym Polski zmieniają nawyki konsumenckie. Wraz z rosnącą dostępnością internetu oraz urządzeń mobilnych, klienci zapoznają się z produktami w tradycyjnych sklepach - przymierzają ubrania, testują kosmetyki, zadają pytania sprzedawcy odnośnie sprzętu RTV i AGD, by potem przejrzeć zasoby internetowych sklepów i wybrać taki, w którym obejrzany produkt kupią za najniższą cenę. Zjawisko to, nazywane showrooming, tradycyjne sklepy na początku traktowały z niepokojem, bojąc się utraty wpływów ze sprzedaży.

– Z badań wynika, że 76 proc. klientów szuka produktów w sklepie tradycyjnym, a kupuje online. Ważne jest dla nich, aby przed zakupem dotknąć produkt i zadać pytania sprzedawcy, a potem dokonać zakupu online po najniższej cenie – tłumaczy prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka z Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.

Obecnie coraz więcej detalistów zastanawia się, jak mogą ten trend wykorzystać z korzyścią dla zwiększenia sprzedaży. Rozwiązania mogą szukać w nowym zjawisku, jakim jest omnichannel, czyli sprzedaż wszechkanałowa, w której wszystkie kanały online i offline są mocno ze sobą zintegrowane.  

Jak efektywnie wykorzystać wielokanałowość sprzedaży?

– Trzeba tworzyć atrakcyjne możliwości zakupu we wszystkich kanałach sprzedaży, skorzystać z siły opinii i rekomendacji klientów internetowych, sprzedawać na Facebooku, tworzyć atrakcyjne programy lojalnościowe i wykorzystywać siłę newsletterów. W Polsce jeszcze niewiele sklepów decyduje się na integrację działań we wszystkich kanałach. A z raportu Forrester Research wynika, że 48 proc. detalistów, którzy postawili na omnichannel, odnotowało wzrost przychodów, a 25 proc. potwierdziło wzrost zysków – mówi prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Dodaje, że równomierna obecność klienta w świecie wirtualnym i rzeczywistym wymusza integrację i spójność – ale nie równoległość – działań podejmowanych przez detalistów oraz doskonalenia i rozwijania dotychczasowych rozwiązań.

Jaką wartość klienci widzą w zakupach online, a jaką w offline?

Jak wynika z badań firmy Deloitte, według polskich konsumentów, e-commerce zapewnia największy dostęp do opinii innych kupujących na temat poszczególnych produktów (54 proc.), możliwość porównywania cen i artykułów (56 proc.), dostawy zakupionego towaru do domu (55 proc.) oraz brak ograniczeń czasowych, jeśli chodzi o moment robienia zakupów (53 proc.).

Za sklepami tradycyjnymi w największym stopniu przemawiają możliwość otrzymania produktu zaraz po dokonaniu zakupu (80 proc.), kompetencje sprzedawców oraz możliwość uzyskania profesjonalnej porady (77 proc.), ochrona danych osobowych (76 proc.), a także opcja wymiany lub zwrotu zakupionego towaru (74 proc.) oraz obsługa posprzedażowa (73 proc.) – podaje firma Deloitte.

Zapraszamy również do przeczytania o 4 trendach konsumenckich, które rozwijają omnichannel.

 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 874) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 779 988)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH