REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Sieci handlowe coraz ostrzej konkurują z księgarniami

  • Autor: portalspozywczy.pl/pr
  • Data: 10-06-2015, 11:38

Z analizy wykonanej przez instytut badawczy ABR SESTA wynika, że w 2014 roku nastąpił wzrost promocji książek w gazetkach sieci handlowych o 14,9 proc., w porównaniu z 2013 rokiem. Klienci mogą kupić w marketach interesujące książki w atrakcyjnych cenach, a ich zakres tematyczny jest stale poszerzany.

REKLAMA

Sieci handlowe stały się miejscem, gdzie czytelnik może kupić książki w bardzo atrakcyjnej cenie, nieosiągalnej dla księgarni. Obejmują one coraz większą tematykę od poradników wszelkiego rodzaju, poprzez biografie i sensację, aż po literaturę. W 2014 roku, wśród 1,4 miliona promocji w gazetkach sieci handlowych, książki promowano 5255 razy (w 2013 roku 4574 razy). Liczba promocji książek dla dzieci wzrosła o 18,2 proc., natomiast dla dorosłych o 12,9 proc. Wzrost aktywności promocyjnej w kategorii książki został zaobserwowany we wszystkich kanałach sprzedaży z wyjątkiem sklepów Elektro-RTV-AGD.

Liderem pod względem promocji książek w gazetkach promocyjnych jest Empik (liczba promocji w 2014 roku wyniosła 2684, w 2013 roku - 2062), wynika to jednak z faktu, że sieć ta specjalizuje się w sprzedaży książek. Stosunkowo dużą aktywność promocyjną wykazują hipermarkety i niektóre sklepy Elektro-RTV-AGD. Książki sprzedawane są nawet w sklepach typu DIY (budowlane) oraz hurtowniach spożywczych. Sieci handlowe w ten sposób chcą przyciągnąć ambitniejszego klienta i sprzedać dodatkowy towar z niewielką marżą. Sprzedaż książek nie jest jednak dla nich produktem, który przynosi duży zysk, mimo to oferują interesujące pozycje z wysokimi rabatami.

- Dla sieci oferta książkowa ma znaczenie bardziej wizerunkowe. Klient, dzięki dostępności książek w sieciach, może je nabyć w niskiej cenie przy okazji zakupów artykułów spożywczych czy innych produktów. Dziesięć lat temu klienci raczej wstydzili się mówić, że kupują literaturę w sklepach wielkopowierzchniowych, dziś występuje silny trend „smart shopper”, zgodnie z którym klienci chętniej szukają okazji książkowych właśnie w tych konkretnych placówkach, mówi Anna Ruman, wiceprezes instytutu badawczego ABR SESTA.

Strategia sieci handlowych, dotycząca sprzedaży książek, wywiera jednak negatywny wpływ na rynek księgarski. Książki nie są ich głównym produktem sprzedaży, a jedynie stanowią dodatkowy towar, dzięki któremu mogą przyciągnąć klienta do placówki handlowej, budować swój pozytywny wizerunek lub zwiększyć obrót finansowy. Dlatego mogą sobie pozwolić na sprzedaż książek w niskich cenach, w przeciwieństwie do księgarni, które bazują wyłącznie na ich sprzedaży i w żaden sposób nie mogą obniżyć i tak już niskiej marży.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 743) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH