REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Sieci handlowe i dostawcy wspólnie ustalą zasady współpracy i pobierania opłat za usługi

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 30-11-2011, 20:03
Sieci handlowe i dostawcy wspólnie ustalą zasady współpracy i pobierania opłat za usługi
fot. kiev.trade.gov

Sieci handlowe wspólnie z dostawcami chcą zmienić prawo, a dokładnie art. 15. ust.1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (uznk), który według obu stron jest przepisem wadliwym, utrudniającym współpracę sektora produkcji z dystrybucją. Przedstawiciele obu branż chcą zdefiniować zasady współpracy i pobierania opłat za usługi oferowane przez sieci handlowe.

REKLAMA

- W styczniu 2012 r. ruszą prace zespołu, w skład którego wejdą przedstawiciele organizacji branżowych i biznesu operacyjnego. Będziemy korzystać także z wiedzy ekspertów zewnętrznych, m.in. firm doradczych, ekonomistów, przedstawicieli kancelarii prawnych, którzy pomogą nam rostrzygać spory, które z pewnością się pojawią - mówi Andrzej Faliński, sekretarz generalny POHiD. -  W ramach prac spróbujemy dojść do pewnych rozstrzygnięć. I nadać im formę zapisu normatywnego. Gdy uda nam się to zrobić, zapukamy do drzwi resortu gospodarki, aby nadać sprawie odpowiedni bieg.

Według Andrzeja Gantnera, dyrektora Generalnego PFPŻ wstępny projekt zmian, który będzie można zaprezentować i przekazać do konsultacji będzie gotowy najwcześniej w trzy miesięce od rozpoczęcia prac zespołu, a najpóźniej do „wakacji".

Jednocześnie podkreślił potrzebę jasnego zdefiniowania reguł na jakich będą współpracować sieci handlowe i dostawcy. Jak wyjaśnił dostawcy nie negują opłat, które zapewniają obu stronom ekwiwalentne korzyści, ale współpraca ta obrosła w opłaty zbyt wysokie lub  bezsensowne. - Dotychczas dostawcy narzekali na obecny system, skarżyli się na pobierane opłaty, czy brak ekwiwalentności. Nie udało nam się wypracować jednego poglądu, co tak naprawdę można z tym zrobić. Uważam, że trzeba jasno ustalić co jest co: to jest rabat, to jest usługa logistyczna, a to promocyjna, każda z nich kosztuje tyle a tyle. Wszystkie pozostałe kwestie nas nie interesują - tłumaczy Andrzej Gantner.

I dodaje: - Oczywiście z każdej, z tych definicji musi jednocześnie wynikać, że dana usługa jest realna, że to co jest proponowane przez sieć jest wykonane i ma przynieść korzyść obu stronom, a nie jednej. Jednocześnie dostawcy podpisując umowę i kupując pewną usługę chcą być pewni, że dane zapisy umowy nie zostaną później podważone przez sąd, a opłacone usługi nie staną się nielegalnymi i nie będą podstawą do roszczeń urzędów skarbowych. Jeżeli dostawca płaci za usługę, która okazuje się nielegalna, to nie może odliczyć jej od kosztów, ani odliczyć VAT-u. Konsekwencje są bardzo poważne.

Pracom nad nowymi rozwiązaniami kibicować będzie resort gospodarki, który nie chce jednak proponować własnych rozwiązań problemu. - Ostatnie zaproponowane przez resort gospodarki rozwiązania, a dokładnie „Kodeks Dobrych Praktyk Handlowych" nie znalazł poparcia w środowisku. Dlatego chcielibyśmy aby nowa, wspólna propozycja rozwiązań wyszła od przedstawicieli sieci handlowych oraz dostawców. Oczekujemy propozycji konkretnego rozwiązania, a wtedy będziemy nad nią dyskutować - mówi Karol Tofil z Departamentu Rozwoju w Ministerstwie Gospodarki. - Ze swojej strony oferujemy współpracę, wsparcie i mediację między stronami - dodał.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • młody 01-12-2011, 13:05:
Kolega ma w 100% rację. Korporacje chcą zrzucić wszystko na dostawców i zrobić to w 100% legalnie. Wiadomo - korporacje z korporacjami sobie poradzą. Małe i średnie firmy nie będą miały wyjścia tak jak teraz - płać albo spadaj tylko, że dodatkowo nie będą mogły w żaden sposób z tym walczyć.

To jakby Pani na bazarku żądała od dostawcy marchewek żeby zapłacił jej za ułożenie towaru oraz pokazał go w gazetce bo jak nie to nie będzie sprzedawać.

Prawo powinno pójść ale właśnie w drugą stronę. Kupujesz to stajesz się właścicielem towaru i wszystko związane z jego sprzedażą leży po Twojej stronie.

Bzdurą są wzrosty cen dla konsumentów. Przecież taka sieć może nie reklamować produktów, trzymać je na magazynie i w ogóle nie rozwozić/ wykładać na sklepy. Kto jej broni?

Ciekawe, która pierwsza się zdecyduje na takie ruchy?
  • ron 01-12-2011, 10:18:
Ktoś chce zalegalizować haracze dla sieci (bo są przecież nielegalne) i wtedy będzie dopiero ból dla dostawców.Nie idźcie na to.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 952) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH