Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sieci handlowe nie zwiększają znacząco zatrudnienia

  • Property News
  • Autor: propertynews.pl
  • Data: 27-11-2014, 22:49

Wśród projektów rekrutacyjnych prowadzonych w tym roku najsłabiej reprezentowaną branżą był rynek powierzchni handlowych, który wyraźnie ustępował magazynom oraz biurom. - Podczas gdy na rynku super i hipermarketów panuje lekka flauta, to segmenty e-commerce oraz convinience stores rośną w siłę - mówi Michał Konopa, Associate w firmie Tara HRC.

W mijającym powoli 2014 roku mieliśmy do czynienia z nikłą aktywnością inwestorów na rynku centrów handlowych. Byliśmy świadkiem przejęcia tylko jednego obiektu - Poznań City Center przez konsorcjum firm Resolution Property i ECE, i transakcja ta stanowiła aż 2/3 wartości akwizycji na całym rynku centrów handlowych w Polsce. Z nowo otwieranych centrów handlowych powyżej 40 tys. mkw. wymienić można tylko dwa - Atrium Felicity w Lublinie oraz Galerię Warmińską w Olsztynie. Przewidywana łączna podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w 2014 wyniesie 495,000 mkw., co stanowi 24 proc. spadek w porównaniu z rokiem 2013. Na rynku marketów przemysłowo-budowlanych rok 2014 przynosi nawet bilans ujemny, gdyż aż 10 sklepów zostało zamkniętych a tylko 3 otwarte. Dodatkowo Praktiker pozbył się swojego polskiego portfolio, sprzedając je szwajcarskiej firmie Papag. Nasycił się też rynek outletów - obecnie w budowie jest tylko jeden obiekt typu Outlet Centre w Lublinie.

Stagnację rynku powierzchni handlowych pogłębia rosnący udział kanału e-commerce w całości sprzedaży detalicznej. Według prognoz, wkrótce może on wzrosnąć do poziomu 6-7 proc. Jak podaje Puls Biznesu w 2013 r. rynek e-commerce w naszym kraju wart był 26 mld zł, co oznacza wzrost rok do roku na poziomie 21 proc.

W obliczu nasycenia rynku powierzchniami handlowymi wyraźnie można zauważyć próby przyciągnięcia klientów nowymi pomysłami. Na przestrzeni ostatnich kilku lat rynek spożywczy doświadcza dużych zmian. Sklepy wywodzące się z segmentu dyskontów ewoluują w kierunku supermarketów. Na rynku tworzy się więc nisza dla nowych sieci w klasycznym formacie dyskontowym, ale usytuowanych w kameralnych parkach handlowych. Powstają one na mniejszych działkach, w mniejszych miejscowościach, które to lokalizacje nie są atrakcyjne dla supermarketów. Popularność tego formatu jest tak duża, że obecnie obserwujemy rywalizację dwóch głównych graczy - Czerwonej Torebki oraz Stop Shop. Największą aktywność wśród sieci typu "convienience store" prezentują Freshmarket, Małpka i Żabka, które powstają głównie w większych miastach w parterach budynków mieszkalnych. Aktywny rozwój wymienionych sieci jest potwierdzeniem, że Polacy nadal kochają kupować w małych sklepach.

Powyżej opisana sytuacja sprawia, że firmy działające na rynku powierzchni handlowych nie zwiększają znacząco zatrudnienia. Zauważamy powoli rosnące zapotrzebowanie na project managerów oraz specjalistów z dziedziny wykańczania powierzchni handlowych (fit-out), często jednak projekty realizowane są na zasadzie outsourcingu. Ogólna sytuacja na rynku nie skłania do spekulacyjnego szukania nowej pracy. Wśród pracowników tego sektora dominuje ostrożność. Obserwujemy jednocześnie wzmożoną aktywność małych kilkuosobowych firm konsultingowych wywodzących się z pracowników renomowanych firm, dla których, w związku ze stagnacją na rynku, nie starczyło miejsca.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 111) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.